TRINE EILERTSENtrine.eilertsen@bt.no Båten er den første hurtigbåten med byggeår fra før 1998 som oppgraderes til de strenge reglene i High Speed Code (HSC).— Vi hadde lenge sett at båten var nedslitt og trengte oppussing. Dette er den av våre båter som frakter mest passasjerer. Derfor prioriterte vi oppgradering av "Kommandøren", sier markedssjef Heidi Hauge hos Fylkesbaatane. Hun sier at oppgraderingen var planlagt lenge før Sleipnerulykken, og tror ikke ulykken har hatt noen spesiell innvirkning på arbeidet med båten. - Vi er ekstremt opptatt av sikkerhet, og har andre interne forhold enn HSD hadde, mener hun.Setene i "Kommandøren" er tilpasset reglene i HSC. Det betyr at ingen seter står på tvers av kjøreretningen. I august installeres et nytt evakueringssystem, der passasjerene kan entre redningsflåtene tørrskodd ved hjelp av sklier. Det er ennå ikke kommet krav om termiske redningsvester, men Fylkesbaatane har besluttet å installere det i alle båtene sine innen et år. "Kommandøren" er allerede blitt utstyrt med de nye redningsvestene.Båten, som går mellom Selje og Bergen, skal i løpet av året også tilpasses et nytt forretningskonsept.- Vi akter å konkurrere med fly både på tid og komfort, sier Hauge. Det betyr VIP-kort for dem som reiser ofte, arbeidsplasser for PC, og mulighet for å leie andre etasje i båten. Fylkesbaatane vil avvente eventuell oppgradering av resten av flåten. Rederiet regner med å få en ny båt til flåten i løpet av neste vår, og diskuterer ytterligere ut-skiftninger.