• TrygVesta har to hovedkontorer. Ett utenfor København og ett i Bergen. Bergen skal utvikle IT-avtalen verd 300 millioner.

EINAR H.G. SPANG

TrygVestas mektige kvinne, konsernsjef Stine Bosse, gjør det helt klart at det ikke er snakk om å bygge ned funksjoner i Bergen, og gjøre kontoret til en filial av det danske hovedkontoret.

— Tvert imot, så er vi svært bevisste på at vi har to hovedkvarter som skal virke «sømløst» sammen. Det er ikke alltid enkelt, men vi har allerede flere gode eksempler på at vi tilfører hverandre gode løsninger og ideer som kan brukes i begge land. Bergen har ansvar for vår IT-strategi, og det er naturlig å legge utviklingen av vårt nye IT-system til Bergen. Bergen har høy standing innen slike finansielle systemer og miljøet rundt NHH gjør at vi er trygg på å få den kompetansen vi trenger her, sa Bosse da hun i går møtte konsernsjefen for datagiganten det finske TietoEnators, Matti Lehti, for å underskrive avtalen.

Avtalen har en ramme på 300 millioner over tre år. Databedriften, med 14000 ansatte i 24 land, har en avdeling med nærmere 50 ansatte i Bergen. De vil øke bemanningen med 15-20 personer i Bergen for å gjennomføre TrygVesta-jobben.

Mot det digitale samfunn

Lehti understreker også overfor Bergens Tidende den store kompetanse som finnes i hans egen avdeling i Bergen, og fagmiljøet for denne type systemer i Bergen generelt.

— Det dreier seg om utviklingen av et system som vil sette TrygVesta i stand til å delta i det digitaliserte samfunn. Dette er noe de fleste større bedrifter nå er opptatt av. I de systemene som ble laget for 10-15 år siden ble det ikke lagt opp til de løsninger vi i dag ser et klart behov for. Etter at internett kom for ti år siden, har det vært en rivende utvikling frem mot det digitaliserte samfunn. I dag tror jeg vi er ca. halvveis. Om 15 år vil alle ha tilgang til bredbånd og nye måter å betjene seg på. Som kunde slipper du å oppsøke et sted for å bli betjent, du kan betjene deg gjennom nettet fra det stedet som passer deg. For bedriften innebærer det at den informasjon som kommer fra kunden blir behandlet av systemer uten at det trengs manuelle rutiner. Det er her besparelsene ligger, sier Lehti.

Færre til administrasjon

Stine Bosse har ikke noen planer for hvilke rasjonaliseringsgevinster et nytt IT-system kan gi.

— Vi regner imidlertid med at vi kan flytte ressurser fra administrative rutiner til en styrket kundekontakt. Nye løsninger skal være motiverende for så vel kunder som ansatte. Her er bankene på en del områder kommet lenger enn oss. Selv om vi ikke kan sammenlikne virksomhetene, så er det klart vi også ser løsninger med en helt annen grad av selvbetjening enn i dag. Blant annet når det gjelder skademeldinger. Med nye systemer vil den som melder en skade kunne få en helt anneninnsikt og mulighet til å følge med i behandlingen gjennom de nye systemene, sier Bosse.

300 MILLIONER: TrygVestasjef Stine Bosse og toppsjefen i datagiganten TietoEnator med 14000 ansatte, Matti Lehti, undertegnet i går storkontrakten i Bergen.