HILDE KRISTIN STRAND

— Enten må det være noen andre som kjører på min regning, eller så er det registrert to brikker på meg, sier Torleif Johannessen.

Siden arbeidsgiveren hans betaler for de gangene han kjører gjennom bomringen i forbindelse med jobben, har Johannessen betalt 90 kroner for å få oversikt over sine egne passeringer på internett.

— Jeg sjekket for noen dager siden. Da så jeg at det var registrert passeringer i bomringen i Bergen mens både jeg og bilen var på ferie i Danmark i sommer.

- 100 passeringer ikke mine

Johannessen forteller at han angivelig skulle foretatt flere passeringer mens han var på ferie. Han bestemte seg for å sjekke et halvt år tilbake i tid, og mener nå at om lag 100 passeringer er foretatt av andre enn ham.

— At jeg var i Danmark kan jeg dokumentere med bankutskrifter og fergebilletter. Alle passeringene som er foretatt mens jeg har vært i Bergen kan jeg naturlig nok ikke dokumentere. Men noen av passeringene har skjedd på nattetid, gjerne midt i uken. Siden jeg begynner på jobb klokken 7, sover jeg min søteste søvn i 3-tiden, sier Johannessen.

Han mener saken viser at autopass-systemet ikke er helt vanntett.

— Det er sikkert ikke alle som gidder å betale for å kunne sjekke når de selv passerte. Så det forundrer meg ikke at det kan være flere i samme båt som meg, sier Torleif Johannessen.

- Feil kan forekomme

— Det kan forekomme feil. Det må man regne med når nærmere 30 millioner biler passerer i løpet av et år, sier administrerende direktør i Bro- og Tunnelselskapet, Tore Skulstad.

Han sier feilene blir rettet når kunden tar kontakt med selskapet.

— Ulempene ved feil er ellers regnet som mindre enn ulempene ved det gamle systemet der trafikken stoppet, sier Skulstad til BT.