— Det var ikke trivelig, sier Jan Erik Hagen. Han er tillitsvalgt for nesten alle vognførerne hos Bybanen.

Nye bybaneførere var ansatt og hadde fått opplæring i ukene før åpningen.

— Vi var alle nye på arbeidsplassen og hadde ikke lyst til å dra i gang en streik, sier han.

To LO-foreninger

Men streik måtte det bli. Da de kom til sin nye arbeidsplass, viste det seg at en del viktige avgjørelser allerede var tatt.

For eksempel var avtaler forhandlet frem som om de var bussjåfører organisert i Transportarbeiderforbundet.

— Vi har meldt oss inn i Fagforbundet der også 1600 trikkeførere i Oslo er organisert, sier Hagen.

Begge foreningene ligger under LO, men det betyr ikke at ting blir avgjort i en fei.

Fem har sagt opp

Dagen før bybaneåpningen gikk førerne ut i streik og forlangte å få en hovedavtale gjennom sin egen forening.

To timer før dronningen skulle erklære byens nye stolthet for åpnet, kom LO på banen og sa at dette skulle ordnes.

Men fremdeles har ingenting skjedd. En forening uten en hovedavtale med arbeidsgiver har ikke mye den skulle sagt.

— Det er tragisk. Vi henger i løse luften, sier Hagen som har lite å slå i bordet med som tillitsvalgt.

Den siste tiden har fem førere sagt opp stillingene sine, ifølge Hagen.

Aldri topplønn

  • Vi ble fortalt at arbeid annenhver helg skulle vare til utpå vinteren. Nå er det plutselig blitt et budsjettspørsmål, forteller han.

Vakter er delt slik at man kan jobbe to timer om morgenen og resten om ettermiddagen.

— Jeg tror dessverre flere kommer til å slutte, sier Hagen.

Rådgiver Carl Ivar Delingsrud i Fagforbundet synes også at bybaneførerne bør komme over til hans forening.

— I dag er de under en busstransportavtale der de aldri kan oppnå topplønn, sier han.

Bybaneførerne har ikke kompetanse tilknyttet bussbransjen og kan ikke tilfredsstille krav i forbindelse med lønnshevinger, sier han.

Stemmer ikke

  • Fire personer har sluttet i Bybanen, men bare en fører, sier Dan Hildebrand, direktør i driftsselskapet Fjord 1 Partner.

En renholder og to billettører har også sluttet.

- Hvordan opplevde du streiken på åpningsdagen?

— Jeg var overrasket fordi alle avtaler var på plass. Men jeg fikk vite fra LO-hold dagen før at åpningen skulle gå som planlagt

- Er det uryddig at ansatte ikke har avtaler gjennom de foreningene der de faktisk er organisert?

— Alt dette var på plass tidlig i oppstartsprosessen, og jeg forholder meg til de avtaler vi har. Våre ansatte kommer til å få de samme muligheter til lønnsøkning som bussjåfører har.

Hva mener du om saken? Si din mening her!