Irmelin Fortun, daglig leder i Bryggen Taxi, sier det er et stort problem at kunder bestiller drosje fra flere selskaper samtidig, og tar den som kommer først. Det fører til bomturer for taxiselskapene.

– Vi opplever det hver helg. Vi kan høre at folk sitter rundt et bord og bestiller fra fire selskaper. Da får jo tre av selskapene bomturer, og neste kunde vil måtte vente lenger, sier Fortun.

– Noen spekulerer

Selskapet prøver å luke ut bestillingene som ikke er reelle.

– Hører vi at det bestilles fra flere sentraler, sender vi ikke bil før kunden ringer opp igjen. Dette for å unngå bomturer, sier Fortun.

Hun understreker at de aller fleste kundene oppfører seg eksemplarisk ved å bestille bare fra ett selskap.

– Men noen spekulerer i å ringe flere, spesielt ungdommer, forteller drosjelederen.

Krangler om turen

Jan Tennfjord, daglig leder i Norgestaxi, forteller om flere tilfeller der Bergen Taxi og Norgestaxi har møtt opp på samme adresse.

– Det skaper frustrasjon. Det blir gjerne en krangel mellom sjåførene om hvem som skal utføre turen. Det er lite kjekt, sier Tennfjord.

Jan Valeur, daglig leder i Bergen Taxi, bekrefter at de opplever dette fra tid til annen, men han ser det ikke som et omfattende problem.

Vurderer svarteliste

Foreløpig er det ingen av selskapene som har sanksjoner mot «dobbeltbestillerne». Nå varsler Norgestaxi endring.

– Hvis dette fortsetter, må det gjøres noe med det. Vi vil se på mulighetene for svartelisting av enkelte privatadresser hvor dette forekommer, spesielt hvis det er bevisst og gjøres flere ganger.

Selskapet vil også anbefale den enkelte drosjeeier om å sende en faktura til den personen som har forårsaket problemet. Ifølge Tennfjord er det ofte de samme personene som bestiller dobbelt, men han understreker at selskapet ikke har noen svarteliste per dags dato.

– Hvordan vil en slik svarteliste fungere?

– Sentralen vil nekte å ta imot bestilling fra en bestemt person på en adresse hvis det foreligger at man har bestilt bil fra flere aktører. Vi vil i så fall informere om det til kunden, sier Tennfjord.

Også Fortun ønsker seg tiltak, men tviler på at en boikott vil la seg gjennomføre.

– På nittitallet hadde Taxi Vest et svartelistesystem, som gjorde at man ikke fikk bestille fra en bestemt adresse. Dette er vanskeligere når alle ringer fra mobil, påpeker Fortun.

Kundene må vente

Fortun anslår at hver bomtur koster drosjesjåføren 200 kroner.

– En bomtur er tapte penger i forhold til tid, bensin og påslagstakst. Man må også vente på ny tur, forklarer hun.

I tillegg til at sjåføren taper penger, får også kundene svi ved at ventetiden blir lenger.

– Man bør være såpass edruelig at man bestiller hos ett selskap om gangen, oppfordrer Fortun.

Er det greit å bestille flere taxier samtidig? Diskutér saken her.