I desember 2005 kjøpte Hanøytangen Marina AS en 21 mål stor tomt ved Hanøytangen av Norscrap West AS, den gangen delvis eid av Magnus Stangeland. Tomten skulle brukes til en båthavn med plass til 220 båter.

Men i dag er det lite annet en pukk på tomten. Planene er gått i stå, og nå truer Asbjørn Neverdal og Kjell Pedersen i Hanøytangen Marina med å saksøke Stangeland.

Årsaken, ifølge Neverdal, er at Stangeland har laget så store problemer for dem at de ikke har fått gjort ferdig båthavnen.

I februar i år skrev flere aviser om storslåtte planer for å fylle et sund ved Hanøytangen som er innseilingen til den planlagte båthavnen.

En slik utfylling ville gitt en stor utvidelse av industriområdet Hanøytangen – og inntil 1000 arbeidsplasser på Stangelands område.

Slutt på tålmodigheten

– Vi måtte stanse arbeidet. Vi kunne ikke fortsette å investere penger dersom vi kunne bli stengt inn, sier Neverdal.

Han legger til at de har brukt til sammen 12-13 millioner kroner på å kjøpe tomten og å gjøre den klar.

I juli i år sendte han et brev til Stangeland, som blant annet står bak Bergen Yards.

I brevet, som starter med at det nå er slutt på tålmodigheten, truer han med søksmål blant annet på grunn av følgende:

N Stangeland har solgt dem en tomt uten å sørge for at heftelsene på tomten er fjernet.

N Planer om å fylle igjen sundet som leder til marinaen har gjort at de ikke har kunnet fullføre planene.

– Virker nesten planlagt

Hanøytangen Marina hadde allerede lagt ut båtplasser for salg, og hadde inngått en leieavtale med Dolviken båtlag, verdt nesten 500.000 kroner i året.

Men fortsatt ligger det ikke en eneste båt ved det uferdige anlegget. Dolviken båtlag har i stedet fått en avtale med Magnus Stangeland, som har lagt ut en marina et annet sted på Hanøytangen.

– Det virker nesten som han har planlagt dette for å ta over tomten vår. Alt er til salgs, men da må han betale skikkelig for det, sier Neverdal.

Bergens Tidende omtalte den nye marinaen onsdag. Da skrev avisen blant annet at Stangelands selskap Flyfisk AS ikke har søkt om tillatelse til å ha båtene liggende.

Askøy kommune har krevd en søknad, og varslet at de vil vurdere bøter. Stangeland mener anlegget er under bygging, og at han derfor ikke trenger noen tillatelse.

Prisdiskusjon

Stangeland sier han stiller seg uforstående til at noen skal kunne saksøke ham på grunn av tomtekrangelen.

– Vi er uenige om prisen på tomten, som de vil selge til meg, sier han, og fortsetter:

– Slik jeg oppfatter det, er dette en ren prisdiskusjon. De forsøker å presse meg.

Stangeland legger til at det nå er uaktuelt å fylle igjen sundet, og at heftelsene på tomten er i ferd med å bli fjernet.

– Det vil så vidt jeg vet trolig skje denne måneden.

Han sier også at han ikke tror heftelsene har skapt problemer for planene om marinaen.

– Ikke interessert i å betale

– Hvorfor tror du kjøperne av tomten er sinte på deg?

– Det er fordi vi ikke vil kjøpe tomten. Vi har gitt et tilbud på tomt pluss arbeidet de har gjort. De vil ha seks millioner kroner ekstra, det er vi ikke interessert i å betale. Dette er en ren prisdiskusjon, sier Stangeland.

– Hva tenker du om et søksmål fra dem?

– Det blir opp til dem å bestemme seg for. Jeg vet ikke hvilket grunnlag de kan gjøre det på, men jeg vil da selvfølgelig gå til en advokat.

Styreleder i Norscrap West, Ring Tore Teigen, sier han ikke er oppdatert på saken.

– Stangeland håndterte salget. Vi var med i diskusjonene på slutten den gangen, men det som har skjedd i ettertid må han svare for, sier Teigen.

TRUER: Asbjørn Neverdal (t.v.) og Kjell Pedersen truer med søksmål etter at de mener Magnus Stangeland har stukket kjepper i hjulene for deres planer om båthavn ved Hanøytangen.
Dolmen, Siv