TRULS SYNNESTVEDTtruls.synnestvedt@bergens-tidende.no

Hærverkskampanjen tar sterke virkemidler i bruk når den for 12. året på rad ber ungdom i Bergen om å ta til vettet.

I går var det «kick off» for 2001-kampanjen, med 120 inviterte elevrådsledere fra ungdomsskolen stuet inn hos McDonald''s på Torgallmenningen.

Murhpy''s Laundry spilte røff formiddagspop og taekwondo-stjernen Trude Gundersen stilte opp i kamphvitt for å motivere til engasjement mot hærverk, rusmisbruk, mobbing og vold.

— Hei alle sammen, eg e'' Trude Gundersen, innledet sølvvinneren fra Sydney-OL og ga ungdommene en lysende leksjon i hvordan man best skal unngå å vikle seg inn i hærverk.

Det svarte beltet la tyngde til argumentene.

— Det er grådig dumt å gjøre noe tåpelig som 15-16-åring og deretter få svi for det når du skal ut i arbeidslivet og trenger en politiattest, forklarte Trude.

— Vi ødelegger også for oss selv, dersom vi gjør noe dumt, understreket hun.

Og hærverk er ikke bare tagging og flaskeknusing, men også vold og rusmisbruk.

— For vi kan gjøre hærverk på oss selv og på andre også, forklarte sølvjenten.

Gratis kalender

En «hærverkskalender» er kampanjens gave til samtlige ungdomsskoleelever i byen. En 2001-kalender som vil gi dem bakoversveis i 12 måneder.

«En kompis gikk forbi din mor i går. Hun satt og pisset i busskuret», heter det i teksten som illustrerer julibildet. Og bildet er like vemmelig sterkt som teksten.

Men det funker. For regningen for de ti siste års hærverk i Bergen lyder på om lag 35 millioner kroner. Et guffent tall, men kampanjen har gledelig nok ført til en reduksjon i hærverksutgiftene på 25 prosent. I landet for øvrig har kostnadene steget med 14 prosent.

— Ikke tvil om at holdningskampanjen har effekt, sier politiets informasjonsleder Trygve Hillestad.

Sammen med Bergen politidistrikt er det Bergen kommune, Bergen Næringsråd, Vesta, Storebrand, If, Gjensidige og Vital som backer kampanjen.

Det langsiktige målet er at Bergen innen 2005 skal bli landets tryggeste og reneste by.