Bergensforskere leter etter en ny behandlingsmetode som skal hjelpe de unge.

– Jeg legger meg sent, og sover bare fem, seks timer. Men det skjer altfor ofte at jeg forsover meg. Da kan jeg sove i ti til tolv timer, sier Stian Pisani (19).

Han og kameratene Petter Tvedt (18) og Trond Erik Amble (18) er akkurat ferdig med norsktentamen da BT møter dem. Det vil si, Petter kom mange timer for sent, og Stian sov rett og slett over hele prøven.

– Vi har ikke noen døgnrytme i det hele tatt, den er ikke-eksisterende, forteller guttene.

De er ikke alene. Mange ungdom har problemer med å legge seg i tide og stå opp om morgenen, og for noen er det ekstra vanskelig.

– Kan gi problemer i skolen Problemer med døgnrytmen kan skyldes «forsinket søvnfasesyndrom», en lidelse som spesielt rammer ungdom. De kan ha en døgnrytme som er forsinket i forhold til rytmen i samfunnet og store problemer med å justere denne døgnrytmen.

Doktorgradsstipendiatene Ingvild W. Saxvig og Ane B. Wilhelmsen har forsket på syndromet siden i høst, i et nytt forskningsprosjekt ved Universitetet i Bergen.

– Syndromet kan skape store problemer for ungdommene, for eksempel når det gjelder å komme tidsnok på skolen. Det blir ofte oppfattet som skulk, men må tas mer alvorlig, mener Saxvig.

– Disse ungdommene er ikke late. De har et problem og trenger behandling. Det har de ikke noe tilbud om i dag, sier hun.

Stian, Petter og Trond Erik er avgangselever ved Åsane gymnas, og har alle nedsatt karakter i orden fordi de har kommet for sent til timene.

– Det er kun på grunn av forsovelser, forteller de.

Guttene kjenner flere andre som sliter med å stå opp, men mener de fleste greier å være på skolen til rett tid.

– Det hadde vært deilig å bare hoppe opp om morgenen, og ikke være trøtt, sier de.

– Har for mye å gjøre Stian, Petter og Trond Eirik innrømmer at de bestemmer selv når de skal legge seg.

– Men vi vil gjøre andre ting enn bare skole eller jobb. Da blir det til at vi er våkne utover natten, med venner, TV eller internett.

Ingvild B. Saxvig forteller at livsstil kan utløse forsinket søvnfasesyndrom.

– Vi tror at noen er genetisk disponert for syndromet, men det kan utløses for eksempel å ha et veldig usunt søvnmønster, sier hun.

Forskningsgruppen skal måle effekten av ulike typer behandlinger. Den mest vanlige behandlingsmetoden er kunstig lys, forteller Saxvig.

– Lys tidlig om morgenen kan hjelpe med å forskyve søvnrytmen, sier hun.

Prosjektet tar for seg bergensungdom mellom 16 og 19 år.

Hva kan ungdom gjøre for å sove bedre? Diskuter saken under!

SENE KVELDER: Petter Tvedt, Stian Pisani og Trond Erik Amble lar søvnen vike til fordel for sosiale aktiviteter.
Helge Skodvin