I går kunne Bergens Tidende fortelle at Christian Foss, sønn av den tidligere daglige lederen for Ulriksbanen, vil overta Ulriksbanen.

Underutviklet attraksjon

— Ulriksbanen er underutviklet som reiselivsattraksjon, sa Christian Foss i går. Det er et poeng flere reiselivseksperter deler.

— Trafikken vil øke dersom kvaliteten kan løftes på et par områder. Ulriksbanen har et stort potensial, sier reiselivsdirektør Ole Warberg.

— Flere og flere tilreisende ønsker å gjøre friluftsaktiviteter i Bergens nære omkrets. Turen over Vidden er et slikt tilbud som foreløpig ligger uutnyttet.

Kjetil Smørås, styreleder i FjordNorge gleder seg over satsingen. Han har følgende råd til den nye eieren.

— Jeg håper at det blir lagt inn ressurser i de estetiske kvalitetene og at opplevelseselementene bygges videre ut. Ulriksbanen må ikke bare tilby transport opp i fjellet, men også tilby det lille ekstra, sier han.

— Hvor mange passasjerer tror du banen kan få?

— Jeg tror på en dobling, sier Smørås.

Storebror Fløibanen

Hilde Charlotte Solheim, direktør i reiselivsorganisasjonen NHO Reiseliv, er like optimistisk.

— Potensialet er nesten ubegrenset. Bergen har attraksjoner på verdensarvlisten, byen er innfallsporten til fjordene og det jobbes godt med å markedsføre Vestlandet. Bergen har store muligheter til å vokse som turistby.

Ulriksbanen omsatte for fem millioner kroner i 2005 og fraktet rundt 100.000 passasjerer. Selskapet er en lillebror sammenlignet med Fløibanen. Den har over en million passasjerer i året, og omsatte i fjor for 31 millioner (se egen sak).

Kjetil Smørås mener Ulriksbanen må utvikle nye tilbud for å konkurrere med Fløibanen. Sigurd Villads Troye, professor ved Norges Handelshøyskole, tror ikke på konkurranse, men samarbeid, gjerne også med Akvariet.

— Ulriksbanen kan bygge opp rundt en helhetstanke om at du ikke har fått med deg Bergen før du har vært på Ulriken, sier professoren.

Regnet spiller ingen rolle

— Banen er innenfor rimelig avstand fra Bergen sentrum, og har et godt grunnlag med bussen som frakter passasjerene opp dit. Det er en tilleggsopplevelse du ikke får med Fløibanen, sier han.

Investor Christian Foss sier til Bergens Tidende at han vil utvikle nye tilbud i tilknytning til Ulriksbanen.

— Det høres veldig riktig ut å satse på å utvikle attraktive produkter. Internasjonalt ligger betalingsviljen i de eksklusive opplevelsene, sier Hilde Charlotte Solheim i NHO.

At det av og til regner litt, trenger ikke være noe hinder, mener hun.

— Det er ikke sikkert at du har tenkt over at det er et problem at det regner før nordmenn forteller deg det.