• Det er antakelig billigere å heve ubåten enn å dekke den til, sier bergingsdirektør Hans van Rooij i hollandske Smit Salvage.

Selskapet har stått bak hevingen av flere ubåter, og under transportkomitéens høring i går ettermiddag viste van Rooijhvordan ubåtvraket kunne heves.

— Vi ville ikke ha kunnet anbefale en heving dersom vi ikke var sikre på å gjennomføre dette på en trygg måte, sier han.

Det var Smit som sto for snuingen av Rocknes. Selskapet har tidligere hevet en tilsvarende ubåt utenfor kysten av Danmark.

— Vi har erfaringene som gir oss grunnlag for å tro at de to vrakdelene tåler belastningen med å bli hevet.

Og til dem som hevder det er billigere å dekke til vraket, hadde van Rooij denne kommentaren.

— Det er antakelig billigere å heve ubåten enn å dekke den til.

Under høringen fikk komiteen forelagt en rekke opplysninger som BT har presentert de siste månedene. Det gjaldt blant annet muligheten for å bruke dykkere til å hente opp kvikksølvet i ubåten og at midtseksjonen i ubåten ennå ikke er funnet.

Fedje-ordfører Erling Walderhaug fulgte høringen på Stortinget. Han er blitt mer optimistisk.

— Det er kun Kystverket som vil dekke til, alle andre vil ta det vekk. Vil ikke regjeringen høre på dette, er de helt blokkerte.