JOHN LINDEBOTTEN

— Trondheim kommune har vedtatt å sette bussbilletten ned fra 25 kroner til 22 kroner. Og billetten på 32 kroner fra de ytre bydelene er også satt ned til 22 kroner, opplyser sjefingeniør Tore Langmyhr i Trondheim kommune til Bergens Tidende. Endringen trådte i kraft i går, 1. september.

— Hvordan har dere fått råd til dette?

— Vi fikk jo ti millioner kroner i belønningsmidler fra staten for 2004. Vi bruker ni millioner av disse til å finansiere billettreduksjonen ut året.

— Men klarer dere å holde dette nivået neste år også?

— Hensikten vår er å sette billettprisen enda mer ned, men vi bør vel klare i hvert fall å fryse taksten på dette nivået neste år. Det vil i så fall koste 19 millioner kroner. Men kanskje vi får mer i belønningsmidler fra staten i 2005, sier Tore Langmyhr.

Fortsatt frys i Bergen

Byråd for miljø- og byutvikling i Bergen kommune, Lisbeth Iversen, legger ikke skjul på at hun også gjerne skulle satt ned billettprisen i Bergen.

— Men vi har i hvert fall som topp-prioritet å fryse busstakstene neste år også, sier Lisbeth Iversen til Bergens Tidende. Det betyr at billigste enkeltbillett for en voksen person blir liggende på 23 kroner i 2005, slik det har gjort siden årsskiftet 2002-2003.

Lisbeth Iversen mener at takstfrysen som ble gjennomført fra 1. januar i år er en avgjørende årsak til at Gaia Trafikks passasjertall økte i 1. halvår. Det mener også ledelsen i Gaia Trafikk.

Fremgang overalt

På et seminar om kollektivtrafikk i går presenterte Gaia oppdaterte tall for de syv første månedene i år, altså til og med 31. juli 2004. Oversikten viser at Gaia i den perioden hadde 292.000 flere påstigninger enn i samme periode i 2003. Og fremgangen fordelte seg på så godt som samtlige busslinjer.

Samferdselssjef Ove Foldnes, som ledet seminaret, gjorde det da også klart at han vil anbefale politikerne å fortsette med takstfrys i 2005.

Utviklingskurven for kollektivtrafikken siden 1990 viser klart at passasjertallene har gått jevnt og trutt nedover, men kurven bikker oppover for 1992-93 og for 1998, da fylkeskommunen dristet seg til å holde takstene i sjakk.