— Jeg må si det er skammelig dersom Bergen ikke klarer å ta vare på disse bussene selv. Jeg synes kollektivhistorien er dårlig håndtert i byen, sier Tom Arne Nygaard, styremedlem i Lokaltrafikkhistorisk forening i Oslo.

De fire trolleybussene var et kjent syn i trafikken på 50- og 60-tallet. Nå er de parkert på ulike steder i Bergen.

På Bergen Tekniske Museum har de bare plass til to av dem. Å finne midler til lagringsplass for de to siste bussene har vært vanskelig. Derfor var planen at de skulle til opphogging. Da Bergen Elektriske Sporvei fikk høre det, fikk de i stand en avtale om å overta bussen. Nå kan de havne på museum i hovedstaden.

- Må ta til fornuft

Å finne midler til lagringsplass for de to siste bussene har vært vanskelig.

— Det blir naturligvis helt feil å skrote disse bussene. De er en del av byhistorien, og har vært helt avgjørende for at byen kunne fungere. Bussene er en av få ting folk har til felles i en by, sier Nygaard.

Lokaltrafikkhistorisk forening har vært i dialog med Tide for å finne ut hvordan de skal få fraktet bussene til Oslo.— Vi har et lager utenfor Oslo hvor vi kan oppbevare dem i første omgang. På sikt vil vi prøve å få plass til dem i Sporveimuseet Vognhall 5 på Majorstua i Oslo. Men jeg håper jo at noen i Bergen tar til fornuft. De bør jo bli værende der de hører hjemme, sier Nygaard.

Har ikke råd

Roger Harkestad, direktør i Tide Buss, forteller at de ikke har mulighet til å ta vare på bussene lenger.

— Vi har ikke nok areal til å ha bussene stående og har heller ikke mulighet til å lage et museum for dem. Dette er naturligvis et økonomisk spørsmål for oss også, sier Harkestad.

Atle Ingebrigtsen, driftsansvarlig i Bergen Elektriske Sporvei, liker ikke tanken på å sende trolleybussene til Østlandet.

— Men det er bedre at de havner i Oslo enn at de blir spiker. Vi vil likevel miste en viktig del av Bergens historie, sier Ingebrigtsen.

Han forteller at foreningen har vært i kontakt med flere aktører for å finne lagringsplass til de to bussene.

— Vi er helt avhengige av å finne et lagerlokale, men problemet er at det vil koste opp mot 60.000 kroner i året. De fleste er positive til å hjelpe, men det er få som vil betale. Jeg har likevel ikke gitt opp håpet, og er fortsatt positiv til å få til en løsning, sier Ingebrigtsen.

Kan ikke hjelpe

Også Byantikvaren i Bergen er bedt om å hjelpe, men det er lite de kan gjøre.

— Dette er ikke innenfor vårt ansvarsområde. Bussene er museumsgjenstander. Vi jobber med faste kulturminner. Vi er likevel opptatt av at bussene blir tatt vare på. De har en viktig historisk verdi, sier Johanne Gillow, konstituert byantikvar,

Gunnar Bakke, kulturbyråd i Bergen, kan heller ikke love penger til lagringsplass for trolleybussene i Bergen.

— Jeg er positiv til at Bergen Elektriske Sporvei sender en søknad. Så får vi se på den når den kommer. Men hvor grensen går for hva vi kan stille opp med, er vanskelig å si noe om nå, sier Bakke.

Hva mener du om saken?

SKULLE BLI SPIKER: Trolleybussene var et kjent element i bergenstrafikken på 50- og 60-tallet. Nå kan to av de historiske bussene havne i Oslo. Dette bildet fra 1958 viser linje 2 til Fridalen. Foto: BIRKHAUG OG OMDAL