Det er en iskald februardag. Rundt svingen på den smale grusveien ved den nedlagte militærleiren på Garnes skimtes en lysegul trolleybuss fra 1978. Den ene ruten er delvis knust, og lakken har mange riper. Det nesten 20 år siden bussen rullet i Bergens gater, og lenge var det fare for at en bit av bergenshistorien kom til å havne på skraphaugen.

– Bussen sto i lang tid oppe på Mannsverk før den ble fraktet til Hansatomten på Kokstad, men etter over fem år hos Hansa måtte vi gjøre noe med bussene. En stund var det fare for at de kom til å bli skrotet eller kanskje sendt til Oslo, men disse bussene skal ikke til Oslo, sier John Grutle, formann i Bergens Tekniske Museum.

Våpenlager

Museet stiller ut alt fra veteranbiler, militærkjøretøyer, busser og vogner fra Fløibanen, men etter mange år med samlearbeid, har de ikke mer lagringsplass igjen.

Å få den gamle Volvo-bussen ned fra lasteplanet og inn i den 300 kvadratmeter store garasjen på Garnes, er ingen enkel sak. Bussen er tung, den kan ikke gå for egen maskin. I tillegg skaper det ene hjulet problemer.

– Her må det jekkes til med mange planker slik at bussen ikke blir skrapt på undersiden, forklarer Grutle. Han følger nøye med når transportselskapet jobber med å få bussen inn i det tidligere ammunisjonslageret.

— Fallitterklæring

Ifølge Atle Ingebrigtsen, driftsansvarlig i Bergen Elektriske Sporvei, gikk bussen i all hovedsak på linje 5 mellom Møhlenpris og Mulen. Han er også glad for at trolleybussen blir bevart på denne siden av fjellet.

– I Oslo har de en god tradisjon med å ta vare på gamle ting, men vi bør også ta vare på vår bergenshistorie. Det hadde vært en fallitterklæring dersom bussene hadde havnet i Oslo, sier han.

Fra 1961

Men Volvoen skal ikke fylle garasjen alene. En Fløibanevogn fra 1954 har allerede tatt plass innerst i det venstre hjørnet. Den er den eneste Fløibanevognen som ble produsert i Norge, og den var i drift fra 1954 til 1978.

– I neste uke kommer det en Munch-buss hit også. Den ble bygget i 1961 og gikk frem til 1972. Også den trafikkerte ruten Møhlenpris-Mulen, forteller Ingebrigtsen.

Opprinnelig var det seks slike Munchebusser, men dette er den eneste som er igjen. Målet er at bussene på sikt skal restaureres, men foreløpig er det bare finansiering til leie av lokalet på Garnes som er kommet på plass. Den årlige husleien er på 100.000 kroner, og ifølge Grutle er de lovet et årlig tilskudd fra Bergen kommune.

– Vi er veldig glade for bevilgningene fra kommunen, men forhåpentlig kan vi på sikt også skaffe midler til å restaurere bussene. Det er jo flott å kunne vise dem frem. Gamle busser vekker gode minner, sier Grutle.

Egne konduktører

Formannen i Bergens Tekniske Museum husker godt første gang han selv kjørte med trolleybuss i Bergen.

– Det var i 1961. Jeg var på besøk hos min onkel og tante i byen. Den gangen var der en egen konduktør som tok billetter i bussen, forteller Grutle.

Over to timer er gått siden transportselskapet begynte å flytte trolleybussen med kjettinger både foran og bak. Nå står den omsider trygt under tak helt innerst i garasjen, ved siden av Fløibanevognen.