Siden 1950 har de elektriske trolleybussene vært et særpreget innslag i bergenstrafikken. I dag er det kun linje 2 som trafikkeres av trolleybusser, og selv på den må det suppleres med vanlige dieselbusser.

— Det er bare fem-seks trolleybusser som trafikkerer i bergenstrafikken i dag. Det er altfor lite til å kunne forsvare driften, sier fylkesrådmann Paul M. Nilsen.

Tide har seks trolleybusser, men en har vært ute av drift etter en brann i fjor.

Nilsen mener politikerne må ta en beslutning - enten satse på trolleyteknologien, eller legge den ned.

— Vi kan ikke ha for mange ulike typer teknologi. Det koster mye å drive et eget verksted for disse bussene og å vedlikeholde ledningsnettet. Enten må man bygge ut ledningsnettet, og kjøre trolleybuss på flere linjer, eller legge ned, mener fylkesrådmannen.

Fem millioner i året

Selv om det er fylket som driver dem, er det Bergen kommune som får den største ekstraregningen.

I 2003 kjøpte daværende Tide splitter nye trolleybusser, etter at bystyret, som den gang hadde ansvar for kollektivtrafikken i Bergen, vedtok å satse på de miljøvennlige bussene. Det betydde at bystyret gikk med på å betale for ekstrakostnadene ved trolleybussdrift. Avtalen løper til 2015, og koster kommunen fem millioner kroner i året.

— Vi har en avtale der vi i noen år betaler mellomlegget, og skal stå ved den. Men vi har mistet ansvaret for kollektivtrafikken, og kan ikke betale det i all evighet, sier byråd for miljø og byutvikling Filip Rygg (KrF)

- Men å betale fem millioner kroner i drift for fem busser - er det god bruk av penger?

— Med tanke på hvor forurensende dieselbussene var da denne avtalen ble inngått, synes jeg det. De gamle dieselbussene var en katastrofe for bymiljøet, mens trolley er helt utslippsfritt.

Avgjørelse neste år

Både Nilsen og Rygg garanterer for trolleybussens eksistens frem til 2015. Men deretter ser fremtiden mørk ut. Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) tok allerede i 2010 til orde for å legge ned trolleydriften, men så kom fylke og kommune til enighet om fem nye år.

Men byrådet vil ikke betale lenger enn til 2015, og i fylket er det ikke stor vilje for å ta ekstraregningen.

— Avgjørelsen om trolleybussens fremtid bør tas i løpet av 2013. Innen den tid må vi få en utredning om andre teknologiske alternativer, sier Nilsen.

- Men er det ikke et dårlig signal å legge ned den mest miljøvennlige busslinjen i Bergen?

— Som ren symbolpolitikk, kanskje. Men fem busser ut av en busspark på 5–600 busser har i realiteten minimal påvirkning på luftkvaliteten. Langt viktigere er hva vi gjør med alle de andre bussene. Det kan tenkes at hybridbusser med batteriteknologi kan bli fremtiden, eller kanskje biogass.

Biogass fra 2015

Også Rygg peker på biogass som fremtiden.

— Vårt biogassanlegg skal stå ferdig i 2015. Da kan gassbussene bli tilnærmet klimanøytrale, samtidig som de har lite lokalt utslipp. Det vil i så fall være et meget godt alternativ til trolleybuss. Så får det heller være at noen er nostalgiske i forhold til trolleybussen, sier Rygg.

Han understreker at han er veldig fornøyd med dagens trolleybusser, som fortsatt er under ti år gamle.

— De er behagelige å kjøre, har hyppige avganger og har god kapasitet. De har oppfylt sin rolle veldig godt i disse årene.

Bør Bergen beholde trolleybussene? Si din mening i kommentarfeltet!

NOSTALGI: De gamle "Sputnik"-trolleybussene sitter spikret i minnet til mange bergensere. På Nattlandsbussen (linje 2) var det så trangt at det kunne bli barn av det, ble det sagt.
BIRKHAUG OG OMDAL