Bergen er den eneste byen i Norge med elektriske trolleybusser, men bussene har i flere år vært truet av nedleggelse. Det koster nemlig mer å drive linje 2 med trolleybusser enn det ville gjort med dieselbusser.

Dagens avtale om trolleybussene går ut 1. januar, og fylkestinget skal derfor i høst avgjøre skjebnen til de karakteristiske, miljøvennlige bussene. Torsdag kom fylkesrådmannens innstilling, og alt tyder nå på at linje 2 blir reddet — og kanskje utvidet.

— Fylket skal satse videre på trolleybussen også etter 1. januar. Dette er en stor seier, sier Alf Helge Greaker (V) nestleder i samferdselsutvalget.

Satser til 2020

Innstillingen, som det trolig blir flertall for, går ut på følgende:

Elektriske busser bør spille en sentral rolle i Bergen i fremtiden, for å gi lavest mulig utslipp fra bussene. Fylket ønsker derfor videre satsing på trolleybussdrift i Bergen. Det blir lagt til rette for drift av trolleybuss på dagens nivå i perioden fra 01.01.15 og frem til ny anbudskontrakt for Bergen sentrum blir satt i drift (2018, 2019 eller 2020).

— Dette har vi kjempet for lenge og trolleybussen har merkelig nok vært truet med nedleggelse flere ganger. Men nå satser man og Venstre skal følge opp tiltakene i budsjettet, sier Greaker.

I forslaget til vedtak heter det også at fylkesrådmannen skal utrede en forlenging av trolleybusslinjen til Sædalen. Der har velforeninger bedt om å få trolleybuss, for å bedre kollektivtilbudet i den nye bydelen.

— Selv om jeg kunne tenkt meg flere strekninger er dette en god start, sier Greaker.

- Pinlig lite satsing

Tom Skauge (SV) er mer kritisk til forslaget fra fylkesrådmannen.

— Det er selvsagt en god nyhet at han vil beholde linje 2 og denne miljøvennlige teknologien som er unik i Skandinavia. Men så har han ingen ambisjoner om å ta i bruk denne teknologien videre. I forrige møte i samferdselsutvalget hadde vi besøk av en ekspert fra Sverige, som slo fast at trolleybuss er den mest bærekraftige teknologien, sammen med nye busser på biodiesel. Da er det pinlig at fylkesrådmannen ikke har større ambisjoner, sier Skauge.

Han mener trolleybusslinjen burde utvides til Oasen.

— Løvstakktunnelen er allerede dimensjonert og klargjort for trolleybuss. Vi må satse på denne teknologien, eller legge den ned. Nå gjør vi ingen av delene, sier han.

I dag er det bare seks trolleybusser igjen i bussparken. Og når en av dem går i stykker, er det bare to mekanikere med kompetanse på trolleybusser.

— Det er for lite miljø til at vi kan opprettholde en god drift. Vi burde kjøpt flere busser, og koblet det med Bybanens folk, som har kompetanse på elektromotorer, sier Skauge.