Geir Berland mannskap om bord på Maya. Sammen med skipperen om bord opplevde han noen dramatiske minutter da båten var svært nær å gå til bunns.

Høye bølger

Berland forteller at de kjørte fra Brattholmen med last onsdag formiddag.

— Bølgene ble høyere og høyere. Plutselig virket ikke giret. Og vi begynte å ta inn vann, sier han til bt.no.

Mennene om bord forsøkte å få båten i ly, men fant ikke noen egnete steder. Til slutt ble båten liggende og stange inntil et skjær.

— Da tenkte jeg: Nå går det rett til helvete! Vi vurderte å hoppe over bord. Heldigvis så vi båter komme til. Vi fikk hjelp, sier Berland.

Mennene hadde ikke overlevingsdrakter, men redningsvester.

Til kai

— Båten fløt så vidt da den kom inn, sier arbeidsleder Johnny Skålevik ved CCB-basen på Ågotnes til bt.no.

Skålevik opplyser at de hadde en industrivernøvelse rett før sjarken "Maya" fikk problemer. Av den grunn hadde CCB-gjengen klart alt nødvendig utstyr - blant annet brannpumper. De fikk plassert to brannpumper om bord.

Sjarken var lastet med tre tonn sand og materialer. For å hindre at "Maya" skulle synke, måtte sanden og materialene fjernes.

Sendte mayday

— Båten sendte ut mayday-signal klokken 10.35, forteller redningsleder Terje Langås ved Hovedredningssentralen på Sola til bt.no.

— Flere fartøy fra marinen og kystvakten kom raskt til stedet. I tillegg deltok noen sivile båter i redningsaksjonen, sier Langås.

Redningsmannskapene fikk pumpet vann ut fra båten i et slik tempo at de klarte å slepe den inn til kai på CCB-basen på Ågotnes.

Ingen av de to om bord ble skadd. Redningsaksjonen ble avsluttet klokken 11.19.

Et øyenvitne forteller til bt.no at kystvaktskipet KV 6 "Carsøy" kom til kai med båten. To MTB-er fulgte kystvaktskipet.

— Sjarken er nå kommet til kai og de holder nå på å pumpe båten, sier HMS-leder Leiv Prestegård ved CCB basen til bt.no.

<b>GENSER:</b> Utradisjonelle metoder ble tatt i bruk for å tette skroget.
Kenneth Cuomo, btv
<b>I SIKKERHET: </b>Sjarken "Maya" blir hjulpet til kai av to mob-båter fra Island Frontier og Nordmann Mermaid.
<b>REDNINGSMANN: </b>Arbeidsleder Johnny Skålevik
ANE BØRHAUG