ELISABETH LANGELAND MATRE

Billettsystemet gikk seg så å si varmt. I perioder virket ikke billettautomaten ved øvre stasjon, og på mellomstasjonene var det også trøbbel. Noen passasjerer klaget også over at lukene går for fort igjen når man skal komme seg gjennom med akebrett og ski og sekker.

Direktør Trond Amland og vognførerne jobbet iherdig og gjorde sitt ytterste for at ting skulle gå mest mulig smertefritt for seg.

— Vi har hatt litt for mye kluss med billettsystemet, det er rett og slett ikke godt nok, innrømmer Amland. Leverandøren i Østerrike er kontaktet, og jobber kontinuerlig for å få problemet ut av verden.

— Feilen ligger i programvaren, vi må stadig «resete», forklarer han mens han geleider passasjerene gjennom slusene på nedre stasjon.

Køen gikk langt ned i bakken, heldigvis kjører de nye vognene fort.

— Det er veldig mange som skal reise samtidig nå, torsdag hadde vi for eksempel over fem tusen reisende, sier Amland. For mange av gårsdagens turentusiaster var det første møte med de nye Fløibanevognene og det nye systemet.

— Dette skal gå seg til, lover Fløibanedirektøren.

TRAVEL DAG: Det ble en ekstra travel dag for direktør Trond Amland og resten av de ansatte på Fløibanen i går. Billettsystemet slo seg til tider vrang, og de ansatte jobbet iherdig med å geleide tusenvis av passasjerer gjennom billettslusene.