— Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves, sier seksjonsoverlege Guttorm Brattebø med et smil.

Overlegen ved Akuttmedisinsk seksjon ved Haukeland Universitetssykehus har jobbet for helikopterlandingsplass for de aller sykeste og hardest skadde i vel tyve år. Han kan saktens vente noen uker til.

— Det er jo synd at vi ikke kan ha åpningen samtidig som sykehusets 100 år skal feires, men det blir en stor dag når vi kan ta den første maskinen ned på helikopterdekket, sier Brattebø.

Arbeidet på den svære aluminiumskonstruksjonen startet opp i august og værgudene har ikke akkurat vist seg fra sin beste side. Nå er de klare for litt milde oppholdsdager.

Krevende byggeprosess

— Den største utfordringen er været. Vi har fått mye vind og vått vær. Det er vanskelig å hive opp med kranen i sterk vind og ting som skal være tørre, er våte. Vi har hatt litt utsettelser, sier prosjektleder Harald Bergersen i Marine Aluminium AS.

Han har ansvar for at alt blir gjort som det skal.

Også kranen som løfter opp flere tonn med aluminium, har fått kjørt seg. Vinden har herjet mye i høst. Nå ligger 320 aluminiumsbjelker og venter på å få bli helikopterdekk. De skal fuges sammen og da må værgudene spille litt mer på lag enn de har gjort til nå.

— Vi hadde håp om å få det ferdig til jul, men nå er det veldig uvisst. Muligens må vi stoppe litt nå, men vi håper jo på litt godværsdager, sier Bergersen.

— Vi trenger det for å kunne legge alle aluminiumsplankene. Det er mye av rørsystemer og sikringsnett som også skal på plass før den kan tas i bruk, sier Helse Bergens egen prosjektleder, Terje Sørensen.

Dobbel prislapp

Han har i mange år jobbet for å få myndighetene med på det krevende prosjektet. For ti år siden landet ambulansehelikoptere utenfor sykehuset en sjelden gang for å spare tid.

— Det var en litt risikofylt landingsplass og etter det har vi jobbet for å få et eget helikopterdekk, sier Sørensen.

Total prislapp har nå kommet opp i 45 millioner kroner. Det er mer enn dobbelt så mye som tidligere beregnet. Prisstigning etter lang kamp om en plass på sykehusets pressete budsjetter og nye krav fra Luftfartstilsynet må ta skylden. Regningen må Helse Bergen ta selv.

Helikopterdekket er på over 33 meter i diameter og er bygget som en hylle ut fra sykehusets tredje etasje. Den står på selvstendig fundament og er både stor og kraftig nok til å ta i mot både Seaking-maskiner og redningshelikoptere fra Nordsjøen, såkalt Sars-maskiner.

Pasienter vil så bli fraktet rett fra heli-dekket og inn i en helt ny heis. Derfra kan man raskt nå både akuttmottaket og operasjonsstuene. De mest alvorlig syke og skadde kan spares for den tidkrevende og kritiske omlastningen av pasienter fra helikopter til ambulanse på Grønneviksøren.

Det vil spare bruk av ambulanser til transport fra basen til sykehuset, men viktigst av alt: Det vil spare liv.

Kan ikke alltid brukes

— Ja, før eller siden vil vi ha pasienter som vil ha nytte av de 10-15 minuttene vi sparer på det. En stor del av pasientene har hatt hjerteinfarkt og trenger rask behandling. Færre vil også da få hjertesvikt og andre følgetilstander, sier Brattebø.

Også i fremtiden vil været bli en utfordring. Ikke alle dager vil vær og vind tillate at landingsplassen blir brukt. Landingsplassen har konsesjon for 200 landinger årlig.

— Det er mulig at det ikke blir nok, men da får vi søke om utvidelse, sier Brattebø.

Men foreløpig gleder han seg over at helikopterdekket snart er en realitet. Håpet er at alt er ferdig i løpet av februar i år.

— En milepæl! Det blir fantastisk når luftambulansen endelig kan lande på sykehuset med de mest kritiske pasientene. Det blir en stor dag, sier Steinar Sellevold, sjef for Stiftelsen Norsk Luftambulanse, region vest.

TEMPO: Den nye heisen skal frakte pasientene raskt til operasjonsstue eller akuttmottak.
LEIF GULLSTEIN