Fredag havarerte et helikopter fra Fonnafly ved Lysefjorden i Rogaland. Det var seks personer om bord i helikopteret, men ingen av dem kom alvorlig til skade.

Det er tredje gang et helikopter fra Fonnafly havarerer siden de fikk tillatelse til å drive helikoptertrafikk i 2004, men selskapet gjør ingen endringer i helikopterdriften.

Venter på havarikommisjonen

— Det ser vi ingen grunn til. Det operasjonelle har fungert hundre prosent, sier flygeleder Jostein Nerhus i Fonnafly.

Han regner med at det havarerte helikopteret blir erstattet med et nytt. Utover det avventer selskapet rapporten fra havarikommisjonen før de vurderer om det blir nødvendig med spesielle tiltak.

— Vi får se hva som er årsaken til denne ulykken. Det er mye som tyder på at det kan være teknisk. Vi tar våre forholdsregler og jobber for at det aldri skal skje igjen, sier Nerhus.

Dødsulykke i 2006 14. september 2006 styrtet et helikopter i nærheten av alpinbakkene på Voss. Piloten og en passasjer omkom i ulykken.

Ifølge Havarikommisjonens rapport skyldtes ulykken at en ubelastet løftevaier begynte å pendle så mye at den slo opp i halerotoren. Resultatet ble at halepartiet ble revet av, slik at helikopteret styrtet. Havarikommisjonen konkluderte med at piloten måtte ha glemt at vaieren hang under helikopteret.

6. mars 2005 havarerte et helikopter under landing i dårlig vær på Hardangervidda. Piloten og de tre passasjerene kom uskadet fra ulykken.

Havarikommisjonens konklusjon var at piloten ble overrasket av dårlig vær, og at han reagerte for sent da snødrevet fjernet all sikt. Havarikommisjonen mente imidlertid at piloten reagerte raskt og fornuftig da han prøvde å lande helikopteret, og at landingen var nær ved å lykkes.

Fonnafly har også hatt ett havari og ett mindre uhell med sjøfly.

25. august 2000 havarerte et sjøfly fra Fonnafly ved Bjørnevatn på Hardangervidda, etter at den ene vingen traff bakken under innflyging mot fjellvannet der flyet skulle lande. Piloten var alene i flyet, og kom fra havariet med lettere skader. I Havarikommisjonens rapport innrømmer piloten at han var for lite observant og at han ikke oppdaget at flyet var for lavt før det var for sent.

25. mai 1997 blåste et sjøfly inn i kaien ved sjøflybasen i Sandviken da flyet skulle takse ut på sjøen for å lette. Det oppsto ingen personskader og kun mindre skader på flyet etter hendelsen. Ifølge havarikommisjonen skyldtes uhellet at sikkerhetssonen rundt flyet var for liten.

Fonnafly har baser i Bergen, Voss, Rosendal, Hovden og Oslo, og har fem fly og fire helikoptere.

STYRTET: Et helikopter fikk motorhavari og fikk en hard landing fredag. 330-skvadronen/aftenbladet.no (Foto)