Det er tid for drømmer. Drømmer om lange, varme dager. Om sommer, vår, lyse kvelder — og tørre veier.

— Nå er det jo så kaldt at du fryser bare du skal stå i garasjen og se litt på motorsykkelen din, utbrøt en vinterlei, mc-frelst venn forleden.

Han kommer garantert til messen i Bergen Racketsenter i helgen. Der står nemlig over hundre splitter nye tohjulinger på rekke og rad. Blinkende, fristende, lovende.

Til sommeren ...

På et grønt dråg av en sykkel sitter Anders Nygård (17) med blanke øyne og gliser. Denne. Denne vil han ha.

— Jeg visste ikke at Kawasaki 636 var mellomklassemodell, sier han fornøyd.

For enkelte, som for eksempel undertegnede, er denne sykkelen bare - grønn og stor. Anders forklarer.

— Mellomklassen er motorsykler som har opp til trettifire hestekrefter. Når du er mellom atten og tjueen år, har du ikke lov å kjøre større sykler enn det.

Så da så.

Til sommeren fyller Anders atten, da blir det mc-lappen for alle pengene. Sykkel har han drømt om lenge, og han må nok spare en god stund før han kan kjøpe sin egen. Hva med bil?

— Bilen får komme når eg blir gammal. Når eg blir lei av fart, sier 17-åringen.

Skal vi tro ansiktsuttrykkene til mennene i diverse aldre som går og sikler i messelokalet, blir det lenge til.

375 kilo mellom beina

Mc-messen «På 2 hjul 2003» skal rulle gjennom halve landet. På forrige stopp, Stavanger, stakk 4 000 mennesker innom for å se og lukte og prøvesitte. I Bergen har du muligheten i dag og i morgen før vidundrene setter fordekket mot Ålesund.

— Den dyreste sykkelen her inne? Det er denne, sier Egil Skårdal (49) og går bort til en gedigen Harley Davidson FLHTCUI Ultra Classic Electra Glide til 305.000 kroner. Skårdal er med på teamet som frakter de 128 syklene rundt. Selv er han den stolte eier av - nettopp - en Harley Davidson FLHTCU...puh, osv.

375 kilo. Men det merker du ikke når du kjører den, påstår Skårdal. Det er visstnok som å kjøre en lett moped. Han har kjørt til både Østerrike, Nord-Spania og Lofoten med gliset.

— Får du ikkje ondt et visst sted av å kjøre så langt? spør en annen kar.

Niks, sier Skårdal og viser heller alle damers drøm: God plass til bagasjen. Bra sykkel!

Om du skulle være i tvil: Det er mest menn i førtiårene som kjøper seg Harley.

Mc-fri fra barnehagen

Hånd i hånd kommer Njål Borgen (4) og pappa Sigmunn Borgen. De har reist på dagstur helt fra Kvinnherad for å se på motorsykler.

— Jeg prøver å få med meg så mange mc-messer jeg kan, sier Sigmunn. Njål er mest opptatt av pølsen pappa har lovet ham.

4-åringen tygger i vei mens han forteller at pappa sin sykkel heter «traiumf». Njål har egen hjelm og egne sykkelhansker, og sitter av og til på med pappa. Selv om det er litt dyrt, har Sigmunn lekt litt med tanken på å kjøpe en egen motorsykkel til sønnen. Aldersgrensen for å kjøre er fem år - da kjører man på en avlukket motocrossbane. Mammas reaksjon er foreløpig grei. Kanskje blir den annerledes hvis leketanken blir alvor?

— Har du tatt deg fri fra jobben for å dra hit på messen?

— Jeg jobber i Nordsjøen, så det går greit. Njål har fått fri fra barnehagen, forteller Sigmunn.

Vi lurer litt på om han kommer hjem med en kontrakt på minisykkel i lommen.

— Får'kje håpa da!