Gateverving, eller såkalt face-to-face-rekruttering, blir stadig mer utbredt. I Oslo har fenomenet vart et par-tre år. I det siste har aktiviteten bredt seg ut over hele landet.

Over budsjett i Bergen

Leger Uten Grenser er en av organisasjonene som nå utvider nedslagsfeltet. For to måneder siden startet de med gateverving i Bergen, Trondheim og Stavanger.

— Det er første gang vi satser utenom Oslo, forteller innsamlingsansvarlig Grete-Lise Christiansen i Leger Uten Grenser.

I Oslo har organisasjonen rundt 20 deltidsansatte, og i overkant av halvparten er i gatene daglig. I Bergen, Stavanger og Trondheim er det mellom 4 og 10 gateververe i sving daglig.

Også Redd Barna har de siste par månedene trappet opp aktiviteten i Bergen.

— Vi har hatt veldig stort hell med vår siste kampanje i Bergen. Plakater med bilder av Herborg Kråkevik og Are Kalvø har vært synlige over hele byen, og den kampanjen ga oss gode resultater. Faktisk har vi vervet langt flere enn vi hadde budsjettert med, forteller informasjonsrådgiver Hans Petter Overvoll.

Redd Barna har i dag 5 ververe i Bergen, og 14 i Oslo. I sommer utvider de også aktiviteten til Tromsø, Sandefjord og Tønsberg.

Dør til dør-aksjon

Bergen har også vært prøvestein for en ny type rekruttering, der ververe ringer direkte på døren til folk, for å spre informasjon om Redd Barna, og for å tilby medlemskap som fadder.

— Dette prosjektet er nå avsluttet, men vi vil vurdere om det er noe vi skal fortsette med og eventuelt utvide til andre byer, sier Overvoll.

Amnesty International Norge har pr. i dag bare medarbeidere i Oslo og Bergen, men også de vurderer å starte i andre byer. I Oslo har organisasjonen rundt 60 deltidsansatte. 25-30 står på gaten hver dag. I Bergen er 20 personer ansatt, og 6-10 personer er ute daglig.

Ikke provisjon

Samtlige organisasjoner legger vekt på at deres ansatte har fast timelønn, og at ingen lønnes ut ifra provisjon. Lønnen ligger på 110-115 kroner timen. Teamledere kan tjene 10-20 kroner mer.

— Dersom vi hadde lønnet folk på provisjonsbasis, hadde de stresset rundt byen og nærmest dratt lommeboken opp av veskene til folk. Det ønsker vi ikke. Alle våre medarbeidere er drillet til å være høflige og å respektere at folk sier nei, sier Stefan Nystedt, prosjektkoordinator for verveprosjektet «Face2Face» hos Amnesty.

Samtidig legger organisasjonene ikke skjul på at det er viktig at ververne klarer å rekruttere så mange som mulig. Idealet er at hver ansatt skal klare å verve to nye betalende medlemmer eller faddere hver dag.

- Markedet ikke mettet

Tidligere benyttet Redd Barna, Amnesty og Leger Uten Grenser det svenske firmaet Fundraising-Gruppen for å verve nye medlemmer. For Redd Barna tok selskapet 1100 kroner for hver fadder som ble vervet. Samtlige organisasjoner har i løpet av de siste par årene brutt samarbeidet med Fundraising-Gruppen, og ansetter og organiserer nå gateververne selv.

— Dermed har vi også større kontroll på hvordan våre medarbeidere fremstår, at de har et forhold til Redd Barna, og kan representere det vi står for, sier Overvoll.

Ingen av de tre organisasjonene Bergens Tidende har snakket med tror at markedet for denne type rekruttering er mettet.

— I Oslo har kanskje den fastboende befolkningen gått litt lei, men i sommerhalvåret kommer det nye mennesker til byen daglig. Nå treffer vi turister fra Larvik og Bodø, som ikke kan tegne seg som medlemmer på gaten på sine hjemplasser, sier Nystedt i Amnesty.

— Jeg forstår at det kan være litt slitsomt å bli stoppet av ververe hver dag til og fra jobb, men man trenger bare å si nei takk, påpeker Overvoll i Redd Barna.

Leger Uten Grenser er de eneste som sier at de har opplevd en «liten tilbakegang» i antall vervede i forhold til i fjor.

— Men markedet er ikke mettet. Vi kommer til å fortsette så lenge dette er lønnsomt, sier Grete-Lise Christiansen.