Vi fulgte monstertransporten i Samnanger natt til 28. august. Vi var ikke alene.

Om lag 150 mennesker møtte opp midt på natten for å se vogntoget ta av. De ivrigste hadde vært der fra tidlig om ettermiddag.

Da møtte vi også et miljø vi ikke visste om; speialtransportentusiastene.

— Her det tungt og langt som gjelder, forteller de.

— Jeg prøver å få med meg det som er i bergensområdet. Vi er en gjeng som tar oss noen turer rundt om. Noen med tilknytning til Bergen sjåførklubb, sier Remy Vikane.

- Ikke ofte de lufter seg på Vestlandet

— Transporten i natt er ikke hverdagskost. Statnett Transport er en av største spesialtransportaktørene i Norge. Det er ikke ofte de lufter seg på Vestlandet, sier Remy Vikane.

Han filmer og fotograferer transporten fra start til stopp.

Entusiastene springer med fotostativene for å få de beste bildene. De ligner på en gjeng ivrige pressefotografer på kjendisjakt.

Mange er selv fra transportmiljøet. Kjeledressene lyser av refleks og firmamerker. Alle er de over noe snittet interessert i store biler. Når en stor transport er på gang, går sms-varslingen i miljøet.

En trenger jo ikke være postbud for å samle frimerker.

Mange av entusiastene deler bildene sine på nettet og på spesialtransportfirmaene sine sider. Andre bare samler for seg selv.

Her er noen av stedene du finner bilder og videoer av spesialtransporter:

Følger med Bergensfjord

— Jeg jobber ikke i transportbransjen. En trenger jo ikke være postbud for å samle frimerker, sier en av de ivrigste, en 40 år gammel mann fra Bergen.

Han forteller at han har samlet på bilder og utklipp av store biler siden han var en liten gutt.

— Interessen ble vakt da min mor tok meg med som seksåring på en stor transport. Jeg bryr meg ikke om skapbiler. For meg er det lastebiler og anleggsmaskiner som teller. Så har du en stor lastebil med en stor anleggsmaskin, er det bingo.

Selv følger han med hver gang når Bergensfjord legger til kai, for å se om det er noen spennende transporter med den.

Lastebilsjåfør Jon Sigurd Dale fra Voss er en av dem som tar bilder av monstertransporten i natten. Flere nikker med kjennermine og er imponert.

— Jeg har tatt turen for å kikke på transporten. Denne er helt spesiell. Stort, langt og tungt, sier han.

Selv kjører han en Volvo FH16600.

Med stor faglig kunnskap diskuterer de transportdetaljer, som for mange av oss er langt utenfor vår innsikt.

- Skolen fikk fri for å se

Driftsleder Geir Sando i Statnett Transport, kjørte selv kjempetransporten i Samnanger. Underveis har han radiokontakt med sjåføren i trekkvognen bakerst. Alt må samordnes.

53-åringen Sando har vært i bransjen hele sitt liv. Etter gymnaset og transportlinjen på distriktshøyskolen i Molde, har han jobbet med transport.

— Vi møter en del entusiaster rundt forbi. I Samnanger var det spesielt mange folk, enda vi kjørte midt på natten. Når vi kjører på dagtid på mindre steder i Trøndelag og Nord-Norge, er interessen ofte veldig stor. En gang i Nord-Trøndelag tok barneskolen fri for å se på transporten vår, sier Sando.

Det lengste vogntoget Sando har kjørt var 83 meter langt. Det er det samme som i Samnanger, men med en ekstra trekkvogn foran.

Den neste store transporten i Samnanger skal etter planen gå onsdag 12.september.

Vi har omtalt at den skal gå torsdag 13. september, men det er nå klart at den går onsdag kveld. Trolig starter den mellom klokken 20.00 og 22.00.

Da er det den 160 tonn tunge reaktoren som skal fraktes fra kaien i Bjørkheim og opp til kraftstasjonen i Børdalen.

Denne gangen slipper de å sette en hengere under lasten, for å kjøre over Frøland bru. På broen har de på forhånd frest bort rundt 20 tonn med asfalt, for at den forrige transporten ikke skulle bli for tung.

IVRIG: Lastebilsjåfør Jon Sigurd Dale har tatt turen fra Voss for å få med seg transporten i Samnanger.
Pål Engesæter
SUSER: Det 75 meter lange vogntoget holdt god fart det første stykket. Før Haganåstunnelen filmer entusiastene monsteret på nytt.
Jo Hjelle
SJÅFØRSAMTALE I NATTEN: Lastebilsjåfør Dale i ivrig fagpreik med en kollega fra Statnett Transport. Klokken er over to om natten og en henger settes under transformatoren ved Frøland bru.
Pål Engesæter
KRITISK: Frøland bru var det kristiske punktet på denne transporten. Hele 20 tonn med asfalt var frest bort for å få vekten ned.
Pål Engesæter
RUTEN: Transporten gikk de om lag ti kilometerne fra Bjørkheim kai til kraftstasjonen i Børdalen i Samnanger kommune.