Nysgjerrige vil ha registrert det. For i inngangene til flere av gårdene står diverse skilt i diskret utforming. Som seg hør og bør på Bryggen. At det ikke alltid er like lett å finne de kontorer, bedrifter og verksteder skiltene henviser til, er den førstegangsbesøkendes problem. Bryggen er et puslespill, som den alltid har vært.

Ommøblerer

— Det så ikke slik ut sist jeg var her, sier fotograf Knut som har ledet oss bort passasjen, opp en trappe og inn en dør.

— Nei, jeg ommøblerer stadig, ler Maria Terese Chica som driver et av tre-fire oversetterkontorer i kvartalet. To av dem har Bryggen i navnet, som rimelig kan være - bare litt forvirrende for potensielle kunder.

Stadig ommøblering? Det må sies å være godt gjort på de tilmålte kvadratmeter. Her er ikke all verdens plass, men all verdens har likevel fått plass. To arbeidsplasser, konferansebord med stoler, to lenestoler, skap, bokhyller (det meste fra Fretex), lamper, lysbildelerret som står spent opp midt i det hele - men selvfølgelig, har man ommøbleringstalent, er intet umulig.

Kjente Norge

Maria Terese har chilensk mor og italiensk far som drev forretninger i Argentina. Dermed har hun en oppvekst og bakgrunn fordelt på Chile, Argentina, Spania og USA. Til Norge kom hun da her var åpen innvandringspolitikk - men hun kjente landet fra før.

— Norge er mer kjent i Chile, i hele Sør-Amerika, enn Chile er i Norge. Edvard Grieg, Liv Ullmann, skipsfarten, og i Spania hadde jeg Ibsen som pensum.

Ikke lot Maria seg avskrekke av det norske byråkratiet heller. Da hun endelig slo seg ned i Norge i 1977, ville hun opprette eget firma, hvilket ikke var så helt enkelt. Men det ble da til slutt translatørvirksomhet i Bergen. Først i Sandviken, så på Bryggen.

Litt skakt og skjevt

Her har hun inntatt et kontor som er en gammel såkalt landstue fra boligkvarteret på Bryggen. Fargesettingen er fra rundt 1750, og i den ene veggen er en titteluke inn til naborommet. Litt skakt og skjevt er det hele, selvfølgelig, annet venter man ikke på Bryggen. En kopi av kontoret er for øvrig å finne i Disneyland, Orlando, forteller Maria.

Kontoret bærer et visst preg av at det tilbringes spisetid og overtid her. For i det ene hjørnet står en mikrobølgeovn (svart så den er mer diskret), overvåket av en glansbildeengel på veggen. Her er kaffemaskin, vannkoker og fjernsyn, her er en lampe i hvert hjørne pluss lysekrone og arbeidslamper og en gammel dør inn til naborommet og en dør i restaurert karm ut til svalgangen.

Husguder

En muligens indisk guddom fant Maria i bosset. Den sitter nå på en hylle og er hennes husgud i konkurranse med en av Bryggens faste beboere som hun kaller Gatto. En stor og vakker katt med kloke øyne og operert hofte. Han er stjerne om sommeren, blir stadig fotografert og får klapp på alle språk, men han er reservert overfor avisfolk.

På veggene henger en salig blanding av fat, et trykk av Henrik Sørensen, trerelieffer fra Romania, to bilder av en italiensk maler og et teppe fra Egypt. Eller var det Tyrkia? Hyllene rommer naturligvis ordbøker og permer, men de må dele plassen med fotografier og suvenirer.

Vi var i grunnen ikke blitt forbauset om Maria Terese hadde dratt frem en feltseng også.

TRANGT OM PLASSEN: Fotoobjektiver kan bedra - her er ikke så meget gulvplass som det kan synes på dette bildet.<br/>Foto: KNUT STRAND