Nettmøte om trafikken i sentrumsgatene

Bt.no fikk flere meldinger om at trafikken gikk uvanlig sakte mot Bergen sentrum på morgenkvisten, men ingen ulykker var meldt.

— Det er bare generelt stor køer mot sentrum fra alle retninger. Trafikken flyter sakte. Mulig det er de våte veibanene som gjør at folk sakker ned, mener vaktoperatør Ove Amundsem i Statens vegvesen.

Sjekk trafikken på våre webkamera

Bjørns gate stengt

Bjørns gate er stengt. Det er den lille gatestubben som går like etter Fretex, mellom Lars Hilles gate og Fjøsangerveien. Det fører til store omkjøringer via Strømgaten og Nygårdsgaten.

Årsaken er at BKK skal legge ned rør for fjernvarme og at de gamle vann- og kloakkrørene skal erstattes med nye.

— Nå har jeg stått en time i kø. Hvorfor kan de ikke stenge gaten klokken ni i morges. De har bare stengt gaten, men ingen jobber der. En gravemaskin og to politimotorsykler står parkert, det er alt, sier en irritert Bror Hansen på telefon til bt.no.

Sjekk video av omkjøringen her!

Misforstår

— Vi er forundret over at det er så mange kjører bort Strømgaten og så få svinger til høyre ned Lars Hilles gate, sier representanter fra Statens Vegvesen som var på stedet. Vi tror at flere kunne kjørt ned Lars Hilles gate som fremdeles åpen for trafikk.

— Stengningen av Bjørns gate skal vare til i desember. Gravearbeidene skyldes fjernvarmeprosjektet, opplyser Ove Amundsen.

— Forstår du at folk er irritert, når de står i kø og det tilsynelatende ikke er noen aktivitet?

— Ja, det forstår jeg, men det foregår nok aktivitet. Maskiner skal kjøres inn og klargjøres, sier Amundsen i Statens vegvesen.

— De første dagene etter en trafikkomlegging medfører ofte kaos, men erfaring viser at bilistene finner ut av det etter hvert, sier politioverbetjent Kalsås ved trafikkseksjonen i Bergen sentrum til bt.no.

Still spørsmål til de ansvarlige i Vegvesenet her!

Her er lesernes kommentarer:

_- Få åpnet på Møhlenpris

Det er en stor faktor i dette bildet som det må fokuseres på, og som kanskje Veivesen/Kommune har glemt?_

O.J. Borchs gate på Møhlenpris er også stengt. All trafikk som skal til Høyteknologisenteret fra nord og sentrum, samt all trafikk fra sør som skal til Møhlenpris må innom denne omleggingen i Strømgaten nå.

Få åpnet O.J. Borchs gate på Møhlenpris, og en god del av trafikken som i dag stamper i Strømgaten/Nygårdsgaten vil forsvinne.

Det er dårlig koordinering av Bergen kommune/Veivesenet å gjøre begge disse omleggingene samtidig, meiler Torbjørn Mohn til bt.no.

- Reis, se og lær av andre

Det kunne være en smart løsning på Bergens trafikkproblemer å sprenge hull i Ulriken og få flere biler ut til Arna. Dersom situasjonen da skulle bli verre så kan vi gjerne sprenge bort Ulriken og kanskje Fløyen og Rundemanen i neste operasjon.

Send en delegasjon av trafikkplanleggere fra Bergen og Hordaland ut i verden for å se på hvordan andre har gått frem for å skape flyt i trafikken. Det er trolig ikke nødvendig å reise lenger enn til sør Italia for å se at kaos unngår man ved å lede gjennomgangstrafikk utenom bysentra. En forutsetning for en reise må være at de som deltar er villig til å lære noe av det de ser, ellers blir jo reisepengene helt bortkastet.

Dersom media, politikere, trafikkplanleggere og næringsliv virkelig ønsker forbedringer for seg og sine borgere, så er tiden moden for at det virkelig kan gjøres en forskjell. En forutsetning for dette er at dere løfter blikket og ser den store sammenhengen mellom kaos og elendig veipolitikk. Dersom dere klarer å samle fokus og tyngde bak ringveier øst og vest for Bergen så vil veldig mye være vunnet. Prinsippet for trafikkavvikling i vår by må være at de som ikke har tenkt seg inn Bergensdalen eller bykjernen heller ikke har noe her å gjøre.

Lykke til med et fremtidsrettet prosjekt som kan hjelpe Bergen bort fra den kvelningsdød som Statens vegvesen sammen Samferdslesavdelinga i fylket og noen ivrige politikere er i ferd med å tilby oss, skriver Jens Reigstad

DANMARKSPLASS: Vi fikk mange meldinger om køer mot Bergen sentrum i morges. Stengningen av Bjørns gate ved Bystasjonen, skapte ekstra irritasjon.