Klokken 08.00 en vanlig mandag tetter det seg godt til fra Eidsvågtunnelen og innover mot byen. Før helgen innførte byrådet sambruksfelt og 60-sone på strekningen. Likevel går trafikken på skinner i morges.

— Det er bra med biler i venstrefeltet og godt med plass til høyre. Ingen kø, trafikken glir fint. Det er mot normalt, sier vaktoperatør Ole Magnus Tveit ved Veitrafikksentralen i Hordaland.

Se trafikkamera i Åsane.

Ulykke i Hordviktunnelen

Ifølge seksjonsleder i Statens Vegvesen, Arild Hegrenæs, har dette sammenheng med ulykken i Hordviktunnelen i morges. Veien er stengt, noe som fører til mindre trafikk fra nord.

— Det har vært litt mer kø mellom Glaskartunnelen og Selvik, men det har gått greit fra Eidsvågtunnelen og inn mot byen, sier han.

Sett bort fra den alvorlige ulykken, går morgentrafikken nokså problemfritt.

— Jeg har ikke hørt om problemer andre steder. Fra Løvstakktunnelen inn mot Puddefjordsbroen og i Fjøsangerveien går det veldig bra, og jeg har ikke hørt om problemer fra vest heller - de har et sambruksfelt der også, sier vaktoperatør Ole Magnus Tveit, som ikke ser bort fra at det er mindre trafikk enn normalt i dag.

«Med livet som innsats»

— Det er vanskelig å si på stående fot, men det kan være at en del fortsatt tar bussen eller samler seg i én bil. Det er faktisk en del trafikk i sambruksfeltet, sier vaktoperatøren.

Men det er ikke alle som mener sambruksfeltet mot Bergen er en god idé. En bt.no-leser skriver at han nettopp har kjørt fra Åsane til Fyllingsdalen «med livet som innsats».

— Sambruksfeltet skaper de utroligste situasjoner. Jeg prøvde å holde 60 km/t, men bak var det slalåmkjøring ut og inn av andre biler med millimeterklaring. Opp bakken mot Eidsvåg gir noen «bånn gass» gjennom bussfeltet for å komme forbi. Utrolig at det går bra, skriver en bilist til bt.no.

— Historisk

Sambruksfelt i Fjøsangerveien og mot Åsane er innført som et akutte tiltak for å bedre luftkvaliteten i Bergen sentrum. Feltet kan brukes av kollektivtransport og biler med minst to personer.

— Økt kollektivtilbud sammen med sambruksfelt på innfartsveiene til Bergen har vært veldig effektivt. Det er jo historisk når en kan ta bussen fra Lagunen og Nesttun til sentrum på 12 og 10 minutter. Det er en enorm samfunnsgevinst, og bør være interessant for alle som reiser til sentrum, sier Lisbeth Iversen, byråd for byutvikling, næring og klima.

Selv om luftkvalitet nå er bedret ønsker byråden å forlenge bruken av sambruksfeltene.

— Vi ønsker oss sambruksfelt fra alle bydeler, og sammenhengende hele veien fra Flesland. Nå får vi for første gang muligheten til å teste dette. Det må en veldig grundig behandling til for å få dette på plass permanent, men det er enklere så lenge ordningen er midlertidig. Jeg vil gjøre det jeg kan for at ordningen skal vare et helt år, sier Iversen.

Lavere fart

Da kommunen ba veimyndighetene om å opprette sambruksfelt fra Åsane fikk de til svar at dette var for risikabelt med den høye farten. Løsningen ble da å redusere farten fra 80 km/t til 60 km/t.

— Slik jeg har forstått det er dette en forutsetning for å ha sambruksfeltet fra Åsane. Dermed må nok også fartsgrensen på 60 km/t opprettholdes. Men bussene kommer seg likevel rask frem. Det er bedre å kjøre jevnt i 60 enn å kjøre så i kø i 80-sonen, sier Iversen.

Er sambruksfelt rundt Bergen en god idé? Si din mening.