Fem mennesker omkom da et helikopter fra Airlift styrtet i bakken mellom Ullensvang og Eidfjord 4. juli i fjor.

Den foreløpige rapporten fra Havarikommisjonen ble offentliggjort i dag, dagen før ettårsdagen for ulykken.

Les hele den foreløpige rapporten her.

I den midlertidige rapporten etter ulykken skriver Havarikommisjonen:

«Havarikommisjonen finner det mest sannsynlig at brå manøvrering initierte en sekvens der helikopteret kom delvis ut av kontroll en kort periode, og at det ikke hadde tilstrekkelig høyde til at fartøysjefen rakk å rette det helt opp og flate ut i tide.»

Både kommisjonen og politiet har tidligere bekreftet at helikopteret gjorde en skarp høyresving og krenget bare 500 meter fra plassen der det skulle lande.

Ble hjelpeløse vitner

— Helikopteret krenget slik at vitner på bakken så buken på det, sa Torleif Fresvik ved Hardanger lensmannskontor til BT i fjor. Fra krengingen gikk helikopteret skrått fremover og nedover - før det traff bakken med stor tyngde.

De fire passasjerene i helikopteret var siste del av en dugnadsgjeng som skulle bygge familiehytte på fjellet. Bare minutter tidligere hadde helikopteret landet og satt av de fem første familiemedlemmene.

Deretter reiste piloten tilbake til Eidfjord for å hente resten av dugnadsgjengen.

De første passasjerene ble hjelpeløse vitner til at sine fire familiemedlemmer styrtet i døden. Helikopteret traff bakken med en fart på 194 kilometer i timen, og begynte å brenne. Ulykken skjedde litt etter klokken 19 om kvelden. Det var svak vind ved styrtstedet, ikke langt fra Dalamot.

De fem som omkom var:

  • Tore Bendigsen Ystanes (39) fra Bergen (pilot)
  • Karianne Ringkjøb Dahl (29) fra Bergen
  • Kjetil Bu (27) fra Kinsarvik
  • Andreas Søvik Fossmark (24) fra Vaksdal
  • Siv Holtan (18) fra Lindås Havarikommisjonen har ikke funnet noe som tyder på at helikopteret hadde tekniske feil eller uregelmessigheter. De sentrale delene av flygekontrollene var inntakte.

Fikk «jack stall»

Samtidig skriver Havarikommisjonen at hydraulikksystemet kan ha «nådd sin begrensing» i svingen. Piloten førte helikopteret i en skarp sving fra et dalføre og ned mot landingsstedet. Såkalt jack stall oppsto, slik bt.no tidligere har fortalt.

Jack stall fører til at stikken piloten styrer med ikke lar seg bevege. Det oppstår vanligvis i høyresvinger der maskinen er hardt presset.

— Når fenomenet oppstår i høyre sving, motarbeider det flygerens forsøk på å rette opp helikopteret, skriver Havarikommisjonen.

Havarikommisjonen kom til åstedet dagen etter ulykken, og arbeidet i flere dager både med å intervjue vitner og ansatte i Airlift, og ikke minst sikre funn fra det utbrente helikopteret, av typen Eurocopter AS350.

Det har flere ganger vært jack stall-ulykker med samme helikoptertype tidligere.

Typen har ikke noen varsellys for tilstanden, og Havarikommisjonen sier at det vil skje lettere når helikopteret er tungt lastet, flyr med høy hastighet og det attpåtil er en varm dag med tilhørende «tynn luft».

— Havarikommisjonen mener det bør advares tydeligere om dette faremomentet i fabrikantens flygemanual, skriver de i rapporten.

«Risikoatferd har forekommet»

Havarikommisjonen har gjennomført en anonym spørreundersøkelse blant flygere og lastemenn i Airlift. Resultatet tyder på at sikkerheten generelt var godt ivaretatt. «Likevel kom det i spørreundersøkelsen frem at risikoatferd med passasjerer om bord har forekommet også i dette selskapet,» heter det i rapporten.

— Historisk sett har det vært en annen sikkerhetskultur i bransjen. Vi har jobbet knallhardt for å endre det, både før, og ikke minst etter, ulykken. Vi har fått gode tilbakemeldinger fra Luftfartstilsynet, så vi vet at vi er på riktig vei, sier administrerende direktør Freddy Eriksen i Airlift.

- Hva er det som har endret seg?

— Det går på holdningen til de regler og rutiner vi har. Vi har jobbet med dette i flere år, og en sånn ulykke setter veldig fokus på sikkerhetskulturen. Vi mener at vi har den rette holdningen blant våre piloter, sier Eriksen.

Kommisjonens rapport stemmer overens med funnene i selskapets interne gransking.

— Ingenting tyder på at det var noen teknisk feil på helikopteret. Men vi tar forbehold om at den endelige rapporten ennå ikke er klar, sier Eriksen.

Han beskriver ulykken som forferdelig tragisk.

— Vi mistet en god kollega og fire passasjerer. Det setter sitt preg på hele organisasjonen. Men vi har prøvd å konsentrere oss om fremtiden og lære av ulykken, sier Eriksen.

UTBRENT: Vraket var totalt utbrent.
SCANPIX
VRAKET: Vrakrestene tas hånd om i Kinsarvik.
BJØRN ERIK LARSEN
HELIKOPTERGRAFF.JPG