En gang var kapproingen en stor begivenhet på Lungegårdsvannene. I 1951 ble aktiviteten flyttet til Vågen, men de senere årene har roansvarlig komitémedlem Hans-Carl Tveit iblant hatt problemer med å få nok roere.

I år oppsto det motsatte problem: Man hadde ikke båter! Båtene 17. mai-komiteen hadde lånt fra Sjøkrigsskolen var der ikke lenger — og hva gjorde man da? Man kunne ikke bare begrave i stillhet en 160 år gammel tradisjon.

I komiteen sitter mennesker med så mange slags kontakter. Og kontreadmiral Egil J. Eikanger begynte å trykke på sine. Generalinspektør for Sjøforsvaret, Kjell Birger Olsen, er heldigvis bergenser, skal snart tilbake til hjembyen og skjønte alvoret i situasjonen. (Dessuten kjente et annet komitémedlem hans mor og hans far.) Da rekruttskolen på Madla ble oppringt, var det øyeblikkelig ja til å få låne to båter der.

Men de skulle til Bergen. Det så ut til å kunne koste atskillig. Inntil reder Jan Johansen via Havnevesenet (som også var alarmert) meldte seg og Eikanger tok kontakt med Kystvakten: Gratis frakt til og fra havn og til og fra kai.

Båtene ankom Bergen lørdag middag, ligger klare til morgendagens dyst, og 17. mai-komiteen er alle gode hjelpere meget takknemlig. Som det ble sagt til roansvarlig Tveit på siste komitémøte før den store dagen: - Hvis du nå sier du ikke har rolag ...!

MED GODE HJELPERE: Takket være gode kontakter, gode hjelpere og 17. mai-komitémedlem Egil J. Eikanger blir det kapproing også i år, i disse to båtene fra Madla.<p/>FOTO: RUNE SÆVIG