M/S «Prinsesse Ragnhild» har lagt til kai ved Hurtigrutekaien, og en sverm av tollere står klare til å ta imot morgentrøtte båtturister. Denne dagen har de imidlertid et litt annet verktøy enn normalt til rådighet.

En mobil røntgenskanner er plassert på kaien, stor nok til å gjennomlyse de største kjøretøyene som ankommer. Sjåførene blir geleidet ut av bilene og noen meter vekk mens skanningen pågår.

Stråling

– På grunn av stråling, må vi holde oss bak sikkerhetsbåndet, forklarer kontorsjef Arne B. Nilsen ved grensekontrollen ved Bergen regiontollsted.

Tollvesenet fikk i 2003 to skannere av denne typen. Den ene er plassert på Svinesund, mens den andre turnerer rundt i landet. Denne uken sto Bergen for tur.

– To personer som vanligvis jobber på Østlandet er med. I tillegg har vi en person hos oss som er opplært i bruk av skanneren, sier Nilsen.

Mobil

Røntgenmaskinen er plassert på et Volvo-chassis, og kan dermed enkelt forflyttes.

– Skanneren gjør det mye enklere å foreta kontroller på store transportmidler, som containere eller lastebiler. Vi slipper dermed å gjennomsøke bilen manuelt, forklarer Nilsen.

Bildene viser blant annet forskjell i massetetthet i gjenstander i kjøretøyet.

– Vi finner jo ikke mikrogram med ulovlige stoffer på denne måten. Men bildene er ganske detaljerte, sier Nilsen.

Inne i skannerbilen viser en rekke skjermer innholdet i kjøretøyene.

– Mens vi skanner bortover ser vi ikke noe. Men etterpå får vi hele bildet opp, og kan studere det, forklarer tollinspektør David Henriksen, som sammen med førstetollinspektør Roger Moen styrer skanneren.

Dersom noe på bildene vekker mistanke, blir de kontrollert manuelt.

Menneskelig faktor

Også personbiler blir plukket ut til skanning, og utvelgelsen blir gjort av tollere med trent blikk.

– Det er der den menneskelige faktoren kommer inn, gliser Nilsen.

En gjeng godt voksne tyske menn med stor bil og tilhenger blir sjekket, og må en tur innom tollernes garasje før de kan fortsette norgesferien. De viser seg å ha med alkohol akkurat rundt kvoten, og får kjøre videre.

Tor Slettebakken og hans reisefølge kommer fra vannjet-EM i Kroatia, og har også tilhenger.

– Det var jo nesten litt artig å få se hvordan dette fungerte. Jeg har aldri blitt kontrollert med en sånn maskin før. Men jeg er ikke nervøs, altså. Jeg har mitt på det tørre, sier Slettebakken.

GJENNOMSIKTIG: Ikke mye kan skjules når tollerne sender bilen din gjennom skanneren sin.
TOLLVESENET
SKANNES: Maskinen har kapasitet til å skanne både store og små kjøretøy.
LIV SOLLI OKKENHAUG
MINDRE BILER: Ikke bare langtransportsjåfører må gjennom skanneren. Her er det bilen til et tysk reisefølge som skannes.
EKSTRA SJEKK: Noen flasker og bokser må finnes fram og telles. Men de tyske karene på ferietur til Norge holdt seg innenfor kvotene.
MASSETETTHET: Bildene viser forskjell i massetetthet i kjøretøyet og gjenstander i det. Tollinspektør David Henriksen passer på at alt er som det skal.
LIV SOLLI OKKENHAUG
SKJERMER: Førstetollinspektør Roger Moen følger nøye med på bildene av biler som passe-rer gjennom sjekkpunktet.
LIV SOLLI OKKENHAUG
FORNØYD: Tor Slettebakken syntes det var spennende å få se skannerbilen på nært hold da han ble plukket ut til kontroll. Kontorsjef Arne B. Nilsen fant ingenting ureglementert i bilen hans.