Det hørtes verken sukk eller sus i salen da seksjonssjef Lars Øyre i Statens vegvesen, Voss og Hardanger distrikt, møtte formannskapet og beboerne i Kvam mandag ettermiddag.

Selv om salen var fullstappet og folk satt der varme og røde i toppen, bevarte hardingene sin sindige væremåte da dommen falt. Enda mellom 300 og 350 personer hver dag pendler over Kvamskogen til Bergen på jobb i Bergen.

60-70 på Nav

Men da politikere hadde fått sagt sitt, og ordfører Asbjørn Tolo (H) varslet ti minutters pause, braket det løs både i salen og ute på tunet.

— De dreper hele Norge med HMS, alt skal planlegges og planlegges. Hvis de stenger veien i seks til åtte uker, sørger de for å sende 60-70 på Nav. Jeg kan komme til å bidra med en 20 stykker, sier Terje Neteland som driver firmaet T. Neteland bygg og betong med hele omsetningen på Kvamskogen.

Pasient regionen rundt

— For Vegvesenet er dette en simpel lokalvei som nedprioriteres, men for oss er den ikke det, sier kommunelege Jarle Hjartåker.

Etter vakt i helgen har han en fersk hendelse på lager, som forteller hvilke konsekvenser veistengingen har. En pasient måtte legges inn på Haukeland universitetssykehus, men det var ikke råd å få lufttransport. Det endte med bil på kronglete veier via Fusa og overflytting til en bil som kom fra Bergen.

— Det er helt på grensen av hva som er forsvarlig, sier kommunelegen.

- Handlingslammet Vegvesen

— De kan like godt åpne i morgen som om seks til åtte uker. Uansett om de setter inn bolter, vil det dette ned stein. Det har det gjort i 106 år. Vi har levd på flaksen, ikke bare i Tokagjelet, men langs hele fjorden. Statens vegvesen er helt handlingslammet og eier ikke initiativ, sier Reidar Tolo, daglig leder på Socon Norheimsund Sveis.

De har mye virksomhet rettet mot riggmarkedet og bedrifter vest for Bergen, et marked de nå er avskåret fra.

— Dette går ut over næringslivet og vårt rykte som lokalsamfunn, sier Jostein Ljones (Sp).

Ordføreren er like klar: - Det er kjempealvorlig for hele kommunen.

Mørketid forsinker

Ikke tror hardingene det blir åpning om noen uker heller. Nå kommer mørketid og frost, og da fyker ukene, regner de med.

Mandag var tre entreprenører på synfaring i rasområdet. Tirsdag blir det bestemt hvem som vinner anbudet, og onsdag begynner sikringsarbeidet.

Hva så med fremtiden?

— Vi begraver ikke Hardangertunnelen, selv om det er gjort både av media og andre rett etter raset, sier Jostein Ljones (Sp).

- Komplisert arbeid

Seksjonssjef Lars Øyre i Vegvesenet loset forsamlingen gjennom hva de må gjøre for å sikre fjellet. Overfor BT forklarer han hvorfor arbeidet på rasstedet er tidkrevende.

— Det er etkomplisert sikringsarbeid der folk skal henge i fjellsiden og borre og borreinn bolter for å sikre fjellet. De er høyere oppe enn noen kran kan være.

- Hvorfor ventetVegvesenet en uke med synfaring?

— Vi var dermed geolog med en gang og rensket ned. For at geologen skulle slippe til, måttevi sikre området først. Det som var synd, er at vi ikke var der lørdag ogsøndag. Det skyldtes kommunikasjonssvikt mellom Vegvesenet og vår entreprenør.

- Hva sier du til påstandene om at Vegvesenet er handlingslammet?

— Jeg erveldig uenig i det. Vi kan dokumentere at vi var der fra dag én, og alle viseren sjelden innsats og besluttsomhet. Vi har brukt tiden fornuftig, sier Øyre.