— Det er helt forferdelig. Jeg har kontaktet kredittselskaper og en rekke firma og advart dem mot meg selv. Jeg kan ikke lenger kjøpe på kreditt. Jeg har svartelistet meg selv, sier Bratlie.

— Han er utsatt for identitetstyveri, ingen tvil om det, bekrefter Per Størksen, etterforsker ved Bergen Sør politistasjon.

LEVERT: Denne Mercedesen ble utlevert fra Bergen Bilcenter til en person som sa han var Bjørn Bratlie. Bilen er nå meldt stjålet.
BERGEN BILCENTER

Biler til én millionI romjulen oppdaget Bratlie at mobiltelefonen, som står i hans navn på opplysningen, var sperret.

Det er et familiemedlem som bruker den, mens Bratlies egen telefon står i arbeidsgiverens navn.

Dermed var det ikke mulig å ringe Bratlie med mindre du kjente til nummeret han hadde gjennom arbeidsgiveren.

Samtidig i romjulen ble tre bilfirma i Bergen oppsøkt av en mann som utga seg for å være Bjørn Bratlie. Vedkommende hadde fått innvilget lån hos finansieringsselskapet Santander til å kjøpe bil.

Hos Bertel O. Steen ble det bestilt en Mercedes til 419.000 kroner i Bratlies navn, hos Møller en Volkswagen Tiguan til 450.000 og hos Bergen Bilcenter en Mercedes C 220 AMG til 330.000 kroner, ifølge Bratlie.

Så ringte bilselgeren

Hos Bertel O. Steen og Møller fattet de mistanke om at noe var galt. På Bergen Bilcenter fikk svindleren ut bilen, den svarte stasjonsvognen Mercedes C 220 AMG. Bilen ble levert ut 30. desember.

Bratlie feiret nyttår og ble først kjent med saken da hans kone ble oppringt av en bilselger hos Møller 2. januar. Selgeren spurte om hennes mann hadde bestilt ny bil.

— Samme dag kontaktet jeg Santander, der jeg har lån på bilen min som jeg kjøpte i høst. De fortalte at det nettopp var gitt et billån i mitt navn. Jeg ble også fortalt at det var innvilget finansiering på to andre biler, forteller Bratlie.

Han kontaktet mobilleverandøren og ble fortalt at han hadde sperret sitt mobilabonnement ved å oppgi personnummeret og adressen.

— Svindelen begynte å gå opp for meg. Det skulle være umulig å ringe meg opp før bilene ble levert, sier Bratlie.

- Bagatelliserte

Han reagerer på at ikke Bergen Bilcenter skjønte svindelen.

— Visakortet som ble fremstilt som mitt, var amatørmessig. Signaturen var gjort med blokkbokstaver. Dessuten synes jeg ikke at jeg ble fair behandlet da jeg kontaktet bilselgeren. Det virket som om han bagatelliserte hele svindelen. Dette er faktisk veldig alvorlig for meg. Noen har stjålet min identitet og driver og tar opp lån med mitt personnummer, sier Bratlie fortvilet.

Det var ingen hvem som helst som gikk fem på hos Bergen Bilcenter. Endre Johnsen er en av Bergens mest erfarne bilselgere. Han forteller at han har nesten 2000 bilsalg bak seg og beklager sterkt at han ikke skjønte svindelen.

— Denne saken har gitt meg søvnløse netter og jeg forstår at Bratlie er fortvilet. Jeg har snakket med ham en gang, og da arbeidet jeg med å varsle andre om svindelen vi var utsatt for. Det er muligens derfor jeg var knapp og ga ham inntrykk av at jeg ikke tok alvorlig på saken. Det gjør jeg i høyeste grad og jeg beklager det han har blitt utsatt for. Tirsdag skrev vi brev til Justisdepartementet, der vi ber om at kravene til dokumentasjon skjerpes ved slike kjøp, sier Johnsen.

- De var hyggelige og greie

Han forteller at Mercedesen ble utlevert søndag 30. desember.

— Det var to menn inne i butikken, begge snakket østlandsk. De var hyggelige og greie, og finansieringen var i orden. Vi trodde alt var i orden og leverte bilen, selv om det var søndag. Vi er et lite firma og ønsker å yte service, sier Johnsen.

Bratlie aner ikke hvordan svindleren har fått fatt i personnummeret hans. Nå har han brukt flere dager på å advare kreditt- og finansieringsselskaper mot sitt eget navn.

Har lås på postkassen

— I realiteten har jeg ringt rundt og gjort meg selv kredittløs. Elkjøp er kontaktet, i tilfelle svindleren forsøker seg der. Det samme er Lefdal og Expert. Jeg har sperret adressen min for endring og gitt beskjed til min bank om at det ikke skal opprettes kontoer eller lån i mitt navn, sier bergenseren.

Han forteller at han har fått lås på postkassen og har gått til anskaffelse av makuleringsmaskin.

— Det er svært ubehagelig. Det er nesten som at jeg begynner å kikke meg over skulderen for å se om noen følger med, sier han.

Kan bli svindlet på ny

Olaf Lockert er fagkonsulent hos Santander Consumer Bank, som innvilget lånet i Bjørn Bratlies navn.

— Jeg kan bekrefte at han er utsatt for svindel. Vi tar dette tapet og prøver å skjerpe rutinene. Han kommer ikke til å bli skadelidende hos oss, men han kan jo bli svindlet på nytt. Vi innvilget et lån vi ikke skulle ha gjort. Dessuten kom det andre lånesøknader i hans navn. Disse ble avslått, sier Lockert.

- Skjer dette ofte?

— Det skjer fra tid til annen.

- Tror du den skyldige tas?

— Vi har godt håp om det, svarer Lockert.

Det hører med til historien at bilen som ble levert ut i Bratlies navn sto feilparkert i Bergen sentrum natt til 2. januar. Den ble da tauet inn av Falck.

— Bilen ble levert ut igjen dagen etter. Da ble det vist en fulmakt som jeg skulle ha skrevet ut, sukker Bratlie.