Det ser mest ut som en liten bensinstasjon, verkstedet der 30 mennesker jobber på spreng for at de nye Fløibanevognene skal bli ferdige i tide.

Vi klarte bare ikke å vente. Vi måtte til Sveits og se hvordan det sto til med den røde og blå to uker før termin. Klappe litt på dem, høre om de hadde det bra, om de ble ferdige i tide.

— Det er en grådig spennende tid. Føles som om et to år langt svangerskap endelig snart er over, sier Fløibanedirektør Trond Amland og viser vei mot verkstedshallen. Han har vært her før. Ti besøk eller der omkring.

Stolt som f ...

— Aaahh! Amland knytter nevene i ekstase, løfter hendene opp og nyter skuet med et strålende smil.

For der står det blå vidunderet. Vinduene er ikke på plass ennå, heller ikke dørene, men vi ser godt hvordan den blir. Og dette blir bra.

To år med papirarbeid, visitter og planlegging. Delene lages på ulike steder i Europa. I juli begynte arbeiderne ved verkstedet Gangloff utenfor Bern å sette dem sammen. Siden har de jobbet på spreng.

— Busy, ja, ja, sier mekanikeren Bruno. Nå blir det kveldsjobbing og helgejobbing og fullt trøkk frem til 24. oktober, da den røde og blå skal puttes på hver sin trailer, kjøres til Hanstholm og gynge med danskebåten til Bergen.

— Han e' finere denne, enn den der, e'kkje du enig? sier Amland og peker på en rød vogn som skal brukes i de sveitsiske alper.

Enig.

Bedre for handikappede

Ennå er ikke alle kroppsdelene til den røde og blå på plass. Boggier, dører, vinduer, luftkompressor, det elektriske og diverse ligger pent plassert rundt på verkstedgulvet. I et rom står en myk, blå stol pakket inn i plast. Sjåførstolen. Må jo sitte bra, de også.

Fra nå av skal føreren kun sitte i øvre del av vognen, og snu setet 180 grader for hver tur. Nedre del er forbeholdt de reisende, og ut fra størrelsen på vinduet blir nok utsikten derfra super-duper og magekriblende.

— Det er frontvinduet som er mest kritisk nå. Litt problemer har vi hatt, siden det er så stort og tungt. Det må jo sitte skikkelig, sier direktør hos Gangloff, Marc Pfister.

Vinduene, som skal dekke tak og vegger, har solfilter og et grønnlig skjær. Skikkelig tykke er de også og skal tåle en trøkk, lover de sveitsiske arbeiderne. Her kan store steiner lande uten at noe knuser. Keine problem.

For rullestolbrukere og folk med barnevogner skal det bli lettere å komme inn i Fløibanevognen.

— Denne plattformen kommer ut hver gang dørene åpner seg, demonstrerer Amland.

— Det blir dyrt for ham, smiler herr Pfister.

Busy, busy

Helt lett er det ikke å skjønne at alt skal være klappet og klart om to uker.

— I rute? Ja, almost. Og hvis vi ikke er i rute, jobber vi natt og helg, lover direktør Marc Pfister.

Visst har det vært problemer. Den italienske leverandøren ødela rett og slett verktøyet sitt da de skulle lage vognens profiler. Ting ble forsinket. Men slikt hører visst med.

Gangloff minner om en travel bikube. Deilig verkstedslukt.

Mancino Gaetano jobber konsentrert med en av skinnene til vinduene. Skikkelig håndverk.

— Gaetano er egentlig pensjonert, men har spurt om å få jobbe hos oss når vi har det travelt. Det har vi nå, sier Pfister med et noe slitent smil.

Hett for den røde

Den røde vognen, mørkere enn sin forgjenger, står i lakkeringsrommet til hurtigtørking. 60 grader celsius.

— Vi må ha det så varmt, fordi den må bli ferdig tørket i dag, sier Pfister.

Ingen tid å miste.

Den røde skal saktens få svette i Bergen også, selv på vinterstid.

100 passasjerer blir det plass til på hver tur nå, og snittfarten settes opp fra 3,3 til 4 meter i sekundet.

— Sant det var fine farger? sier Amland, stolt som en nybakt pappa.

Sikkert noen som kommer til å diskutere fargene. Bergen e' Bergen.

Mandag 28. oktober klokken 07.00 legger danskebåten til kai på Skolten med sin dyrebare tvillinglast.

— Vognene holder i hvert fall i tretti år, lover herrene Pfister og Amland.

Frykt ikke. Billettprisene blir de samme.

Fakta Ny Fløibanen

  • Tegnet av den norske designeren Espen Thorup, og vognene er de eneste av sitt slag i verden.
  • Koster 46 millioner kroner.
  • Vognene blir 12 meter lange, to meter lengre enn de forrige.
  • Bygget ved fabrikken Gangloff, som ligger i Bern i Sveits.
  • Gangloff laget også de forrige Fløibanevognene i 1974. Den lille fabrikken har eksistert i 75 år.
  • De pensjonerte vognene tok 80 passasjerer, de nye får plass til 100.
  • De nye vognene kan nå til topps på tre minutter uten stopp, mot seks nå.
  • Standardfarten blir 4 meter per sekund, på de gamle var den 3,3 m/s.
  • Fløibanen åpner igjen 15. november.
FLØIBANENS FØDESTED: Det er blitt noen Sveits-turer på Fløibanedirektør Trond Amland, som her sjekker førerhuset på sin siste kontrolltur før den røde og blå kommer til Bergen. Den røde banen bak er ikke vår …
Foto: Arne Nilsen