Før den tid måtte folk komme sjøveien innover langs den tre mil lange Fjærlandsfjorden, som er en arm av Sognefjorden. Det ble bygd tunnel til Skei i Jølster og siden, i 1994, kom det også tunnel til Sogndal. Denne ruten er nå en av de viktigste veiene mellom Øst— og Vestlandet.

Jostedalsbreen forsyner Fjærland med to brearmer som renner ned Bøyadalen og Suphelledalen. Suphellebreen ligger 60 m.o.h. og er den lavestliggende breen i Norge. Turstien fra Suphelledalen til Flatbrehytta er inngangsporten for vandrere i fjellet og på breen. I Bøyadalen ved Bøyum ligger Norsk Bremuseum som skal formidle kunnskap om snø, is og breer. I mai åpnes et opplevelsesbygg om klima og klimaendringer i tilknytning til bremuseet. Det er laget av glaseologer i samarbeid med bremuseets arkitekt Sverre Fehn.

De mektige breene, fjellet og fjorden har gjort Fjærland til turistmagnet fra turismens barndom. Mundal hotell ble bygd i 1891 og hører til blant klenodiene av gamle norske trehoteller. Det ble tegnet av arkitekten og kirkeredderen Peter Andreas Blix. Det flotte kjegleformete tårnet som pryder hotellet finner vi igjen i den gamle brannstasjonen i Bergen, som Blix også tegnet. Før den tid kunne folk ta inn hos Mikkel Mundal som drev forretning ved kaien. Han var også den første breføreren i bygden.

Deler av Fjærland ligger innenfor grensen til Jostedalsbreen nasjonalpark. Bøyaøyri våtmarksområde er vernet som naturreservat, spesielt på grunn av fugletrekkene vår og høst.

19. juni er datoen i år for dem som ønsker å være med på en boknatt i Fjærland. Gjennom åtte år har Fjærland vært bokby, og har nå et utvalg på 200.000 bøker. Kilovis med lyrikk finnes i det blåmalte venterommet på fergekaien, mens barne- og ungdomsbøker er oppbevart i et gammelt fjøs. Her er landets største samling av Anitra-bøker, og bokormer kan riktig grave seg ned i bokhaugene her inne hvis de ikke har annet å ta seg til i sommernatten. I fjor fant samlere fire førsteutgaver skrevet av dikteren Tor Jonsson.