Fra 1. november kutter Skyss drastisk i ekspressbusstilbudet fra Fana. To av tre busser blir borte.

I praksis blir det tvangsbytte fra buss til bane på Nesttun for de aller fleste fanaboere når Bybanen kommer i full drift fra 1. november. På Nesttunterminalen vil det så og si alltid stå en bane klar til å frakte bussbrukerne til byen. Bybanen får avgang hvert sjette minutt i rushtiden

Få busser på Sjølinjen 22 av 34 daglige ekspressbusser som har gått forbi Lagunen til byen langs Sjølinjen blir borte.

Ekspressbussen fra Nesttun og Skjold langs motorveien forsvinner også helt. Samtidig forsvinner mange av dagens direkte avganger mellom Nordås og sentrum.

Fra Birkelandskrysset vil det dermed bare gå tre direktebusser til byen i morgenrushet etter omleggingen. Fra Nordås opprettholdes tre direktebusser.

Nymarksbussen også å gå for godt. Den har gått mellom Wergeland og sentrum. Heretter blir Bybanen eneste kollektivtilbud på denne strekningen.

— Vi kommer likevel til å kjøre en del direktebusser fra Lagunen til byen langs Sjølinjen. I praksis vil det gå direktebuss fra Lagunen til sentrum fire ganger i timen i rushtiden om morgenen og ettermiddagen, forklarer kommunikasjonsrådgiver Ingrid Dreyer.

Hun opplyser at det er erfaringene fra sist vinter da giftlokket hang over byen i nærmere to måneder som gjør at Skyss opprettholder så vidt mange direkteruter mellom Lagunen og byen.

— Vi ønsker at flest mulig skal la være å kjøre inn i sentrum, sier hun.

Lettere fra Hjellestad Busshverdagen kommer også til å endre seg for dem som bor i Hjellestad og Mildeområdet.

— De skal få et bedre busstilbud enn de har hatt etter omleggingen 16. august, sier Dreyer.

Hun forteller at mange av dem som må bytte buss på Birkelandsterminalen har måtte vente unødig lenge på buss videre.

Hva mener du om vedtaket? Si din mening her.