Årets tilbud på nattåpent var usedvanlig gode. Rabatter opp til 70 prosent og 20 prosent avslag på hele vareutvalget til også eksklusive forretninger er ikke dagligdags kost. Kampen om julegavepengene våre strammes til.

Det var i går lite som tydet på at finanskrisen har rammet det store flertall på lommeboken. Folk kjøper det de vil ha — spesielt når de finner gode tilbud.

_Les også:

Julegranen tent i Bergen_

— Vi har hatt fullt trykk i to uker, jeg tror vi får en økning i årets julehandel i forhold til i fjor. Det ser fortsatt ut til å være penger blant folk, sier Sonja Loftaas, assisterende butikksjef i Sportsgalleriet

I sportsbutikken på kjøpesenteret Galleriet sømfarer Cecilie Andersen og Rebecca Bergem en rekke med fargerike utenpåjakker til nedsatt pris. De innrømmer at avslag kan være gode lokkemiddel i julehandelen.

Spenning

Handelsnæringen legger ikke skjul på at det er knyttet spenning til i hvilken grad finanskrisen vil påvirke årets julehandel. Næringen er fortsatt optimistisk.

— Tradisjonelt er november og desember årets beste måneder for oss, sier kommunikasjonsdirektør Ole Jacob Ytterdal i Varner-gruppen.

Gruppen eier flere store kleskjeder som Dressmann, Cubus, Vivikes og Bik Bok.

— Så langt i år har vi ikke merket noen dramatisk nedgang som følge av finanskrisen, men julesalget er kommet litt sent i gang. Fortsatt har vi tro på at årets julesalg kan bli på høyde med fjorårets, sier Ytterdal.

— I år har tilbudene og salgsrabatter i starten av julehandelen vært tøffere enn tidligere. Vil butikker forskuttere januarsalget for å sikre seg sin andel av julehandelen?

— Jeg ser ikke bort fra at det i år vil bli litt hardere bruk av kampanjer og tilbud enn tidligere. Konkurransen blir hardere og butikkene vil sikre seg sin markedsandel. I hvilken grad det kommer tilbud vil også være avhengig av salgsutviklingen fremover mot jul, mener Ytterdal.

Ser krisetegn

Amanuensis Michael B. Hageberg ved Norges Handelshøyskole ser i år et betydelig større rabattomfang enn ved innledningen til julehandelen tidligere år.

— Jeg ser det som en følge av finanskrisen og en indikasjon på en viss pessimisme i bransjen. Jeg tror julehandelen i år vil gå ned i antall kroner og øre, men volumet i antall artikler vil trolig ikke endre seg særlig, sier Hageberg.

Ifølge Hageberg er det stor overetablering i enkelte bransjer i Bergen, først og fremst innen sportsartikler og elektronikk.

— De som må ty til store rabatter vil få lavere fortjeneste, noe som vil føre til at en god del butikker vil forsvinne. Det tror jeg vi vil se om relativt kort tid, sier Michael B. Hageberg.

Distriktssjef Vegard Ellingsen i sportskjeden Swag mener at finanskrisen har ført til en litt senere start på årets julehandel.

— Jeg tror folk flest har like god råd som i fjor, men mange er usikre. Etter min mening har medias omtale av finanskrisen dempet etterspørselen noe, sier Ellingsen.

(Saken fortsetter under videoen)

Markedsdirektør Harold Sletten i Bergens Tidende har til daglig god kontakt med byens forretninger. Han mener de ekstraordinært gode tilbudene under nattåpent skyldes at butikkene denne helgen vil kvitte seg rester av høstkolleksjonen.

— En del hadde en god del på lager etter at høsten kom sent i år. Nå vil de ha dem bort for å rydde plass for varer til ordinære priser under julesalget, mener Stetten, som ikke tror vi kan regne med like gode tilbud fremover mot jul.

Ikke merket finanskrisen

Senterleder Ingunn Hansen på Bergen Storsenter har ikke merket noen salgssvikt grunnet finanskrisen så langt.

— Vi har fått en nedgang i år som følge av bybaneutbyggingen, men noen nedgang ut over det har vi ikke registrert.

(Saken fortsetter under videoen)

Hun ser ikke bort fra at forretninger i år vil ha en større grad av gode tilbud også under julehandelen.

— Folk er nok mer forsiktige, så jeg vil tro konkurransen om pengene blir større i år, sier Hansen, som kan love januarsalg også denne vinteren.

Hva med deg? Bruker du mindre penger til jul i år?

Knut Strand
Knut Strand
Knut Strand
Knut Strand
Knut Strand