— Vi har lange dager her. Det er hele tiden nye mennesker innom. Så selv om det ikke er noe rush, med lange køer, har juli vært en suksess, sier daglig leder Aasmund Lund i Lund Tivoli. Han er oldebarn til Håkon Lund, som i 1895 begynte med tivolidrift.

Han mener at det dårlige været i juli kan ha bidratt positivt til besøkstallene.

— Det er klart vi merker det når det regner. Men i Bergen kan det være bedre for oss enn strålende solskinn, sier han.

Han antar at tivoliet så langt i juli har hatt over en halv million besøkende.

Lund Tivoli er avhengig av mange besøkende, for det koster penger å ha tivoli på Festplassen. Og det tjener kommunen godt på.

Tjener godt

— Vi betaler 12.000 kroner til kommunen for hver dag. Men vi garanterer at vi uansett vær og vind skal betale 1,1 millioner kroner til SommerBergen for juli måned.

SommerBergen er den ideelle organisasjonen som står som arrangør av tivoliperioden. Juliet Balgobin i SommerBergen håper besøkstallene og inntektene blir så gode at de utløser ytterligere overføringer til organisasjonen. Den gir hvert år tilskudd til Ferieklubben, som er en klubb for barn og ungdom mellom 7 og 14 år, og fotballaktivitet i Brann Ung.

— Det er mange penger. I tillegg trekker vi mange mennesker til Bergen, sier Lund.

Lund Tivoli har ikke tallene for hvor mye de har tjent hittil i juli.

— Folk tror at tivoliet kommer innom, tjener masse penger og reiser igjen. Men slik er det ikke. Vi betaler hvert år åtte-ni millioner kroner til ulike klubber i Norge. Mange av klubbene hadde ikke overlevd uten oss, sier Lund.

Dystre utsikter

Det er ikke sikkert klubbene vil tjene like mange penger på tivoliene i fremtiden.

— Det er ingen lys fremtid for tivolidrift i Norge. Det er altfor dyrt, sier Lund.

— Inntektene har økt de siste 30 årene, men utgiftene har økt minst like mye, sier han.

I tillegg til mange ansatte og mange som jobber dugnad for Sandviken Buekorps, har tivoliet egen kantine og kokk. Reiseutgiftene er også betydelige.

— Vi har 47 hengere som hver koster oss 100.000 kroner årlig i dieselutgifter. Utstyret, som utgjør 1,2 kilometer, må vi også betale for når vi skal ta ferge, sier han.

Han mener tivoliet må effektivisere i fremtiden, blant annet redusere utstyrsmengden tivoliet flytter rundt på, samt investere i utstyr som ikke trenger mange ansatte.

Aasmund Lund er svært fornøyd med tivoliets nye attraksjon, den mobile berg- og dalbanen.

— Det er Skandinavias første mobile berg-og-dal-bane, og den eneste med loop, sier han.

TJENER GODT: Selv om det er lite med køer i Lunds Tivoli, har juli vært en god måned for tivoliet.
FOTO: HELGE SKODVIN