I går skrev BT at drosjesjåfører mener de må jobbe 12-15 timer i strekk for å tjene nok. Tall fra Norges Taxiforbund for 2005 viser samtidig at inntjeningen blant drosjene i Bergen er helt i landstoppen.

For hver disponibel time drar en drosje i Bergen inn 334 kroner. Det er 36 prosent mer enn i Oslo, og 26 prosent mer enn i Stavanger.

Tallene er utarbeidet av forbundet i forbindelse med tarifforhandlingene med Norsk Transportarbeiderforbund.

Klart høyere i mange år

Inntjeningen i Bergen har lenge vært klart høyere enn i de andre store byene i landet. I 2002 tjente drosjene i byen 312 kroner i timen — over 40 prosent mer enn kollegaene i Stavanger, som måtte klare seg med 221 kroner.

Oslo er den eneste byen hvor inntjeningen har gått ned fra 2002 til 2005. I Bergen steg inntjeningen med syv prosent i perioden, mens oppgangen i Trondheim og Stavanger var 20 og 17 prosent.

Det kan bety at marginene er under noe press i Bergen, men at konkurransen tilsynelatende ikke har satt inntjeningen i næringen under noe veldig sterkt press.

- 15 timer er unødvendig

Styreleder i Bergen Taxi, Arve Halvorsen, håper effektiv drift er årsaken til at Bergen kommer så godt ut i statistikken. Effektiv drift betyr for eksempel mindre tid til venting, og dermed mer tid med taksameteret på.

— Takstene i de ulike byene er stort sett like, påpeker han.

— Men dukker det opp flere løyver vil inntjeningen selvfølgelig endre seg siden flere drosjer da skal dekke den samme etterspørselen, sier Halvorsen.

— Hvorfor er det nødvendig å jobbe 12-15 timer i strekk når inntjeningen er så god?

— Med den omsetningen vi har per time burde det ikke være nødvendig. Utkommet av en normal arbeidstid burde være noenlunde akseptabel, mener Halvorsen.

- Lønn ingen unnskyldning

Statens vegvesen og Arbeidstilsynet jobber nå med et tettere samarbeid om kontroller innenfor transportbransjen.

Lederen for trafikkseksjonen ved Bergen sentrum politistasjon, politioverbetjent Jan Gunnar Bøe, mener det er uakseptabelt at drosjesjåfører bruker mer lønn som argument for å jobbe 12-15 timer i strekk.

— Kravet til inntjening kan ikke overstyre sikkerheten i trafikken. Å kjøre i påvirket tilstand er noe av det farligste du gjør, men det er ikke langt fra like farlig å kjøre når du er trøtt, sier Jan Gunnar Bøe.

Han understreker at du ifølge loven ikke skal kjøre når du er trøtt.

— Du skal være våken og kapabel, og det må alle og enhver forholde seg til, sier Bøe.