— Her må alle ta i et tak, sier han, mens han manøvrerer pickupen og snøplogen gjennom en smal, privat vei i Furukollen på Laksevåg.

Jostein Ekrem synes det er litt gøy å være i felten.

— Papirarbeidet får vente. Vi har et beinhardt kjør nå. Det blir lange dager. Sjåførene våre har hatt 18–24 timers arbeid i døgnet under det siste snøfallet.

Det samme har andre firmaer i bransjen hatt. Flere av dem hadde ikke tid til å ha Bergens Tidende på slep i går.

Millimeterkontroll

Jostein Ekrem har millimeterkontroll over plogen der han manøvrerer den innimellom hagegjerder og parkerte biler.

— Bank i bordet. Vi har ti brøytebiler som kjører for fullt døgnet rundt. Hittil har vi bare ødelagt et blinklys, ingenting annet, sier direktør Ekrem.

Mobiltelefonen hans ringer i ett.

— Det er mange som ber om hjelp, men kapasiteten vår er begrenset. Vi prøver å hjelpe så langt vi kan, men må prioritere de ca. 200 kundene vi har faste avtaler med, sier han.

Artikkelen fortsetter under vår værstasjon.

Tjener godt

— Dere tjener vel godt på snøen?

— Jeg lyger om jeg sier noe annet, men det er ikke slik at vi tjener dobbelt opp. Vi må legge andre oppdrag til side for å brøyte.

Vaktmestersentralen har flere prissystemer. De fleste kundene må ut med et fast, månedlig beredskapstillegg. Utover det, er det vanlig at kundene betaler en fast pris pr. utrykning for brøyting.

— Ofte salter vi også, sier Ekrem.

Sjekk våre webkamera: Bavallen | Fedje | Finse | Flåm | Fløyen | Helleneset | Eikedalen | Stryn | Voss | Vågen

Få ukvemsord

Brøytedirektøren understreker at folk flest opptrer høflig, både over telefon og når sjåførene er i aksjon ute i snøen.

— Vi får få ukvemsord, og har til gode å bli trakassert. Folk er takknemlig for at vi kommer, sier han.

Nå er det største problemet på private småveier at det er få steder å gjøre av snøen. Mange steder snevrer brøytekanten inn veien slik at det bare blir smale renner å kjøre i for bilene.

«Lekeutstyr»

  • Mange aktører kjører rundt med lekeutstyr som ikke egner seg for så mye snø som vi har nå, sier anleggsgartnermester Svein Boasson, som har mange oppdrag for bedrifter og i industrien.

— De små pickupene med plog egner seg i en bergensk normalvinter, men ikke nå. Disse bilene får bare dyttet snøen til side, ikke løftet den vekk, sier Boasson.

Vaktmestersentralen har gått til det skrittet å leie inn hjullastere fra nettopp Boasson for å få vekk snøen der det er mest prekært.

— Det er en utfordring for oss å få løftet snøen høyere opp, innrømmer direktør Jostein Ekrem.

Værmelding der du bor: Prøv vår værtjeneste!

Flikking

I går kjørte han og de øvrige brøytesjåførene rundt for å flikke på arbeidet de gjorde under det kraftige snøfallet onsdag.

— Da gjorde vi grovarbeidet. Nå må vi gå etter og gjøre oss mer flid med veiene. Det bruker vi gjerne kveldene og nettene til, sier Jostein Ekrem.

Han har ett godt råd når brøytebilene kommer:

— Hold avstand både foran og bak. Det gjelder både fotgjengere og bilister. Vi er nødt for å ha litt fart på bilene våre for å få jobben gjort.

Mobiltelefonen ringer igjen. Direktør Eikrem er klar for nok et oppdrag. Papirbunkene på skrivebordet får vente minst en dag til.

Hvordan er det med brøytingen hos deg? Si din mening.