PETTER NATVIG

Vi loddet stemningen blant reisende på en formiddagsstille tur med flybussen til Flesland i går. De fleste av dem vi snakket med er positive til planene, men skeptiske til gjennomføringen.

Ingunn Stanghelle Levinsen (27) er innflyttet fra Halden men bor nå i Bergen.

— Det høres helt sprøtt ut at NSB ikke har samarbeidet med kommunen om dette, sier Stanghelle Levinsen.

— I så fall har jo både kommunen og NSB brukt masse ressurser på å utarbeide parallelle planer.

Hun tilføyer at hun er positiv til planer om et flytog til Flesland, men kan ikke helt forstå hvordan finansieringen skal henge i hop.

Bedre enn opera

Kjæresteparet Ida Helen Flostrand (19) og Fredrik Raunlid (24), begge fra Bergen, er på vei til Kristiansand for å hente nykjøpt bil.

— Det er unødvendig å bygge både bybane og flytog. Men jeg har tatt flytoget i Oslo, og det er jo veldig praktisk, sier Ida Helen Flostrand.

Fredrik Raunlid legger til at han generelt er skeptisk til kollektivtrafikk fordi den stopper overalt og er altfor dyr å bruke. Han er derfor også negativ til de mye omtalte planene om bybane i Bergen.

— Men å bygge flytog er bedre enn å bygge opera i Oslo, sier Raunlid.

Flytog er dyrt

Siv Bleiklie (58) er derimot sterk tilhenger av kollektivtrafikk, og stiller seg positiv til flytogplanene. Hun liker ikke at «hele verden» er innrettet på bilens premisser.

— Men det må da bli veldig dyrt å bygge to traseer for bybane og flytog. Flytoget i Oslo er jo allerede dyrt nok, på tross av at det er ganske heftig subisidert, sier Bleiklie. Terje Nilsen (47) og Einar Berland (47) er på vei ut til Gullfaks B-plattformen og er enige i at pris har en del å si.

— Hvis flytoget ikke er kjappere og bedre enn bybane eller flybuss, er det liten vits, sier Nilsen.

Frykter ikke konkurranse

På utsiden av flyplassen treffer vi også på en av flytogets potensielle konkurrenter, taxisjåføren:

Øyvind Knudsen (47) tar planene om flytog med en klype salt. Han mener det er lansert så mange planer om både det ene og det andre.

— Det er mye snakking og lite handling, sier Knudsen til Bergens Tidende.

Han frykter ikke en eventuell konkurranse fra flytoget.

— Det vil alltid være noen som velger å betale for komfort. Mange av passasjerene våre får dekket utgiftene til taxi, så pris er ikke så veldig nøye for dem, sier Knudsen, som legger til at det uansett er veldig lenge til planene kan realiseres.

SPRØTT: - Det høres helt sprøtt ut at NSB ikke har samarbeidet med kommunen om dette, sier Ingunn Stanghelle Levinsen.<br/>Foto: ØRJAN DEISZ