Studievenninnene Karoline Krogstad (19), Nora Kvellestad (19) og Thea Kristin Johannessen (19) synes Tinder er litt kleint, men bruker det likevel.

— Jeg bruker det mest for gøy. Det er jo en fin måte å treffe nye folk på, men det blir fort litt pinlig, sier Kvellestad.

Johannesen er enig.

— Noen av sjekkereplikkene er så tørre at man bare må le, og da funker det jo, sier Johannessen.

Tinder er en app som lar deg se på bilder av andre single i ditt område. Dersom du liker det du ser, sveiper du fingeren til høyre. Hvis man ikke liker brukeren, sveiper man til venstre.

Appen har 10 millioner daglige brukere og er tilgjengelig på 24 språk.

Kjærlighetssyke nordmenn

Ferske tall fra Tinder viser at 9 prosent av Norges befolkning har lastet ned appen som lar deg bla igjennom single beilere i ditt nærområde.

— Vi så hvordan Tinder tok av i USA, og kunne bare håpe på samme suksess i Europa. Det har vi fått, og det er utrolig gøy. To av de landene hvor vi har hatt størst suksess er Norge og Nederland, sier kommunikasjonsdirektør, Rosette Pambakien til BT.

Hun forteller at de lanserte appen i Norge i fjor vår, og at hovedgruppen av brukere i Norge er personer mellom 18-24 år. De har også en høy andel brukere mellom 24-34.

— Det var allerede sosiale medier som hadde fått mennesker til å treffes, som for eksempel Facebook og LinkedIn. Men jeg tror det var behov for en tjeneste hvor du kunne bli kjent med personer du ikke ennå kjente uansett hvor du var. Vi kaller ikke Tinder for en datingapp som mange andre. Vi kaller det bare en sosial app, og vet at folk bruker det til å sjekke, men mange bruker det også til å bli kjent med nye mennesker, sier Pambakien.

Bruker det for gøy

Kvellestad og Johannessen synes Tinder er morsomt, og bruker det en gang i blant.

— Det er gøy å gå inn og se litt når man skal ut, eller vil hvis man skal finne noen å gå på vorspill med, sier Kvellestad.

— Og så er det en skikkelig selvtillitsboost når det er mange som liker deg på en gang. Det er en slags bekreftelse, sier Johannessen.

Krogstad er ikke like begeistret. Hun ga Tinder en liten sjans, men meldte seg raskt ut av sveipingen.

Stort blant ungdommer

I en fersk undersøkelse fra Berit Skog, førsteamanuensis og forsker ved institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU, har 557 videregående elever og studenter svart på hvorvidt de bruker Tinder. To av ti svarte at de brukte tjenesten.

— Vi ser at det er veldig populært, særlig blant ungdommer. Det har nok flere årsaker. Jeg tror folk liker det at man kan legge ut danderte bilder av selv, i tillegg til at det å få "likes" regnes som noe viktig. Dette er noe som allerede er godt innarbeidet i andre sosiale medier, sier Skog.

De fleste i undersøkelsen svarte at de var på Tinder for å flørte. En liten andel svarte at de søkte venner.

Ikke ute etter kjæreste

I Skogs undersøkelse svarte 7 prosent av de som var på Tinder at de hadde funnet seg en partner der.

Selv om jentene er innom sjekkeappen av og til, er de ikke ute etter kjæreste.

— Jeg kjenner folk som bruker Tinder for å sjekke, men de som er ute etter et litt mer seriøst forhold bruker litt mer etablerte sider som for eksempel Sukker. Jeg har en venninne som fikk seg kjæreste der, sier Kvellestad.

Økt konkurranse

Sukker som har en halv million profiler, og dermed er det største sjekkestedet i Norge, legger ikke skjul på at Tinder er en stor konkurrent. Dette merket de særlig i fjor, da Tinder gjorde sitt inntog i Norge.

— Vi så mediene brukte mye plass på Tinder. Vi hadde heller ikke en spesielt god app. Nå har vi fått en helt nyt app med samme funksjoner som Tinder, sier Morten Gulliksen, administrerende direktør i Sukker.

Han mener likevel det er store forskjeller mellom de to nettstedene. Han trekker frem at man på Sukker må besvare på 70 spørsmål om personlighet, ønsker og drømmer før man setter i gang.

— Her får man opp matchtallet når man skal avgjøre om personen er interessant eller ikke. Vi har med andre ord tilført noe for dem som tenker lenger enn samme kveld. Man får også opp mye mer informasjon om dem man får match med, slik at man vet om det er noen som det er verdt å bruke tid på. Målet vårt er å skape flest mulig par, sier han.

Han forteller at appen nå er på god vei opp etter noen innkjøringsproblemer, og at de nå har mellom 200 til 300 nye profiler hver dag.

— Vi regner med at det øker utover sommeren og høsten. Det å finne noen å leve med går heldigvis aldri av moten, sier Gulliksen.

Hot or not

Forsker Skog er usikker på hvor lenge Tinder vil overleve, særlig etter hvert som andre aktører slår seg opp.

— Det utvikles stadig nye aper. Tinder må tilby nye fasiliteter for å klare seg mot konkurrentene. Facebook har klart dette ved å stadig lansere nyheter, sier hun.

Jentegjengen forteller at det allerede er en ny og populær utfordrer på banen.

— Hot or not er det nye, men det er mye mer kynisk enn Tinder. Her gir man hverandre poeng. Jeg har prøvd det, men likte det ikke, sier Johanessen.