• Jeg tror køprising er den eneste måten vi får folk til å reise miljøvennlig, sier Eva Ramberg.

Hun er overbevist om at køprisingen er riktig politikk, men velger selv å kjøre bil til jobben på Teknisk Museum, tre mil unna hjemmet i forstaden Nacka. Ektemannen jobber i samme nabolag og kjører med henne.

— Vi er en stor og ikke særlig velorganisert familie med fire barn på fire ulike skoler. Da ender vi ofte i bilen, unnskylder hun og skynder seg å legge til:

— Men når vi til våren skal skifte ut bilen, blir det en miljøbil. En som går på bioetanol eller strøm. Så køprisingen virker på oss også.

I bomringen rundt Stockholm kjører du gratis med biler som går på andre drivstoff enn bensin og diesel.

Ramberg tror politikerne må endre folks vaner via lommeboken. - Å drive informasjonsarbeid har ingen virkning, i hvert fall på kort sikt. Skal folk drikke mindre, må spriten bli dyrere. Skal de røyke mindre, må tobakksprisene opp. Og skal folk slutte å kjøre bil til sentrum, må det avgifter til. Det er jeg overbevist om, sier hun.

Ramberg stemte derfor ja i folkeavstemningen om køprising. Flertallet av Stockholmsbeboerne gjorde det samme, mens beboerne på hjemstedet hennes Nacka og i andre omegnskommuner stemte nei.

STEMTE JA: Eva Ramberg er tilhenger av køprisingen, men kjører likevel bil til og fra jobb. - Men til våren skal vi skaffe oss en miljøbil, så køprisingen virker på oss også, sier hun.
Håvard Bjelland