ØYVIND LEFDAL EIDSVIK

– Fantastisk! Da kan vi ta opp igjen bridgespillingen vi drev med før i tiden, sier Marie Morken. Hun er dagpendler fra Flatøy, og tok i alle år båt fra Frekhaug til Bergen.

En fast gjeng brukte tiden om bord til snakk og kortspill. I dag bruker bussen fra Knarvik ofte 50 minutter inn til Bergen sentrum, ettersom den går innom alle stoppesteder mot byen.

I går ettermiddag søkte båtselskapet BNR Hordaland fylkeskommune om å starte båtruten fra Knarvik via Frekhaug til Nøstet i Bergen sentrum. Turen skal ta 22 minutter fra start til mål og koste 58 kroner. Hvis BNR og reder Trygve Tønnessen får ja fra styresmaktene, kan ruten være i drift allerede fra 1. september.

Busshinder

– Pendlerne vil få et tilbud som er knusende i forhold til situasjonen i dag, sier Tønnessen. Han legger opp til at M/S Hardangerprins skal gå to ganger til og fra Knarvik hver morgen og ettermiddag. 97 passasjerer får plass i båten.

– Jeg håper bare at politikerne vil legge opp bussruter som gjør at folk kan komme seg til bussen, sier Tønnessen.

For ni år siden prøvde nemlig et annet selskap seg på samme rute. De ga opp etter åtte måneder. Skipper Reidar Gripsgård husker hvordan datidens BNR – i dag en del av Tide, la om bussruten. Omtrent på dagen sluttet bussen å kjøre innom Frekhaug kai.

– De sa at det var av helt andre årsaker. Men det var litt vel tilfeldig at det skjedde akkurat da, sier Gripsgård i dag.

Er velkommen

Tide Buss og viseadministrerende direktør Frank Aadland hilser en konkurrent til bussen velkommen.

– Trafikk avler trafikk. Det vil gi økte reisemuligheter, sier Aadland. Han mener det knapt vil bli konkurranse, ettersom Bergen og Nordhordland snart skal inn i anbudsrunder.

– Da blir det opp til fylket å vurdere hva som skal til, sier Aadland.

Samferdselssjef Magnus Vestrheim i Hordaland fylkeskommune tror ikke 1. september er en realistisk startdato. – Det er en del vilkår som må oppfylles først. Selskapet må ha de nødvendige sertifikater og kaiplass. Søknaden må også på høring til de berørte kommuner, Bergen, Meland og Lindås, sier Vestrheim.

Litt kort tid til bridge

For ordfører Tove Brandvik i Lindås kommune er trolig høringen raskt unnagjort.

– Kjempeflott. Det er en utfordring for pendlerne våre at de har fått et dårligere tilbud etter fusjonen mellom Gaia og HSD. Det må være en stor fordel for Bergen å få inn færre biler og busser. Dette er fantastisk, sier en nær euforisk Brandvik.

Før broen kom høsten 1994, var pendlerne avhengige av ferger og hurtigbåter. De forsvant da broen ble åpnet. Dagpendler Marie Morken brukte båten så ofte hun kunne, både før broen og i de åtte månedene i 1998.

– Det er ikke kø på sjøen, du vet når du kommer frem. Det er mange som har etterlyst båtruter til byen, sier hun.

Reisetiden på 22 minutter mener Morken det ikke er noe å si på. I alle fall nesten.

– Bare 22 minutter? Får vi tid til et slag bridge på den tiden, da?

PENDLERVENN: Trygve Tønnessen i BNR driver allerede pendlerruten Snarveien fra Askøy til Nøstet. Nå ønsker han å gjenoppta hurtigbåtruten mellom Knarvik og Bergen.