• Ikke så verst, ikke så verst, denne skal vi nok få skikk på, smatter vognmester Morten Håland. Etter 30 år på engelske skinner er NSBs vogn nummer 549 igjen på norsk jernbanejord. I en alder av 92 år.

Ved åttetiden i går morges ble det lett skabbete kulturklenodiet trukket på land på Dokkeskjærskaien, fra Sea-Cargos «Trans Carrier», etter smul overfart fra Grimsby.

Veteranen rullet på norske Randsfjordbanen som kombinert passasjer— og konduktørvogn frem til 1960, men er som tatt ut av en hvilken som helst westernfilm.

Men i stedet for Butch Cassidy og Sundance Kid er det Morten Håland som dukker opp på kaien, som representant for Norsk Jernbaneklubb/Museet Gamle Vossebanen, og med 22 års erfaring i å håndtere vogner av edelt tre.

— Og her ser det ut som engelskmennene har skiftet ut den originale teaken med ganske vanlig furu, slår han prompte fast.

Men det skal det nok bli en orden på, for entusiastene har liggende gammel teak fra andre prosjekter, skjønner vi. Klart det.

Bygget i Kristiania

Vogn nummer 549 ble bygget i 1911 ved Strømmens Verksted i daværende Kristiania.

— Det ble bygget fire av slaget, to eksisterer fremdeles, vet Håland.

På fagspråket snakker vi om en to-akslet vogn for bruk i «personførende godstog». Med parafinlamper, schweitzerapparat, trykkluftsbremser og 23 sitteplasser på rommelige trebenker.

— Originale, disse benkene. Kan nesten se ut som de hadde bedre plass den gang enn i dagens tog, flirer Håland under besiktigelsen. Han finner både spjeld og nødbremse og konduktørens do.

Så snart som mulig skal gamlingen trekkes gjennom Ulrikstunnelen til Garnes, der den skal restaureres etter alle jernbanekunstens regler.

Ikke for ingenting at de entusiastene har 120.000 dugnadstimer bak seg

Og om noen år skal den trille på veteranlinjen mellom Garnes og Midttun, bak 90-åringen 225, damploket.

Tøff, tøff, takk

Litt mer historikk før vi gir oss: I 1973 var det slutt på norske skinner for 549. Den ble solgt til England og fikk «stasjon» ved Main Line Steam Centre i Loughborough.

— Men fordi den engelske foreningen stadig får mer britisk veteranmateriell, ville de nå avhende utenlandske vogner, forteller Håland.

Og i Bergen sa man sikkert «tøff, tøff» og takket og bukket.

Etter tretti år i England ble museumsvognen på selveste 17. mai fraktet fra Leeds til Grimsby og der lastet om bord i Sea-Cargos MV «Trans Carrier og fraktet til Bergen, visstnok for en særdeles vennligsinnet pris.

Kanskje 1911-pris?

HJEMME IGJEN: I Etter 30 år på engelske skinner var NSBs vogn 549 i går tilbake på norsk jord, nærmere bestemt på Dokkeskjærskaien.<br/>Foto: EIRIK BREKKE