Med oksygenmasker på ryggen, og tåkemaskinene trygt plassert på kaien, stiger Kjell Rune ned i KNM «Uthaug» for andre gang i sitt liv. Det holdt på å bli den siste for to uker siden.

— Hadde kjentmannen som var med om bord også besvimt, hadde jeg ikke stått her i dag, sier Kjell Rune.

Han er teknisk sjef i laksevågfirmaet Actum. Firmaet er leid inn av Forsvaret for å fjerne muggsoppen som har slått rot i ubåten. Lite gjennomtenkt

— Forrige gang tenkte vi ikke langt nok. Vi brukte de samme rutinene som vi gjør når vi fyller et hus med det ufarlige middelet som skal ta knekken på muggsoppen. Forskjellen er at ubåten er en som en tank. Når vi fyrte opp de bensindrevne motorene som lager tåke av stoffene, ble oksygenen om bord oppbrukt, forklarer Kjell Rune.

Det siste han husker fra den fatale dagen er at de var bortimot ferdige med jobben, og gjorde seg klare til å gå opp. Han falt plutselig om.

Omtrent samtidig kjente den andre som var med at han ble svimmel og dårlig. Likevel klarte han å varsle dem som sto oppe på dekk. Kjell Rune var bevisstløs i 45 minutter og måtte ligge med ekstra oksygentilførsel på Haukeland universitetssykehus i to døgn.

Ikke redd

— Nå er jeg hundre prosent og gruer meg ikke til å gå om bord igjen. Vi har gått nøye gjennom hva som skjedde sist, og nå har vi tatt ekstra forholdsregler.

Actum har for anledningen laget en stor plastboks som de fyller med Maxox-PF, en tåke som inneholder organisk peroksid, Propylenglykol og Hydroenperoksid. Stoffet er så godt som ufarlig og vil fordampe om bord i «Uthaug» innen 24 timer. Tåken blir pumpet ned i ubåten ved hjelp av en vifte. Etter en kjemisk prosess vil muggsoppen være død, og båten så god som ny.

Nye rutiner

— I tillegg til at forbrenningsmotorene står på land, har vi utstyrt de to som går ned i båten med oksygentanker. Det er strengt tatt ikke nødvendig å ha ekstra oksygen, men etter det som skjedde sist, tar vi ingen sjanser, sier daglig leder Stig Holm i Actum.

Han forteller at firmaet vil fra nå av alltid bruke ekstra oksygenmasker under arbeid med forbrenningsmotorene, også ved arbeid i hus.

TILBAKE: For to uker siden besvimte Kjell Rune Sivertsen om bord i KNM «Uthaug» da han skulle ta knekken på muggsoppen om bord. Lørdag var han tilbake.<p/>FOTO: KNUT EGIL WANG