Representanter fra Midtun skole tok i morges oppstilling for å ta en alvorsprat med det de opplever som svært aggressive og truende syklister i Osbanetraseen før og etter skolen.

Det er ikke ok når barn på skoleveien blir bedt om å «pelle seg vekk» FAU-representant Frode Hjartøy

Rasende syklist

Da Claus Gundersen i FAU forsøkte å stoppe en av syklistene for å dele ut en sikkerhetsbrosjyre, klikket det for syklisten.

— Dra til helvete. Du har ingen rett til å stoppe meg. Flytt deg, jeg skal videre, ropte den rasende syklisten som ville rive seg løs.

Han tok tak i Claus Gundersen og dyttet ham for å komme seg forbi.

— Dette er noen av holdningene vi blir møtt av syklistene som råkjører forbi her, forteller Claus Gundersen.

En annen syklist ga tydelig beskjed om at han var mektig irritert. Han hadde nemlig nettopp klart å kjøre forbi en annen syklist. Nå måtte han få slippe fri slik at han kunne ta igjen syklisten foran en gang til.

— Jeg har ikke tid til å ta imot denne brosjyren, for jeg må slå rekorden min fra i går, ropte en tredje syklist.

— Spesielt sliter vi med syklister i kondomdress og med bukkestyre, slier Gundersen.

- Pell dere vekk!

  • Det suser 200 syklister forbi i timen her oppe. De fleste oppfører seg fint, men noen tar ikke hensyn til barna i det hele tatt, sier FAU-representant Frode Hjartøy.

Han forteller om barn som er blitt påkjørt og om barn som blir skjelt ut for å «være i veien».

— Det er ikke ok når barn på skoleveien blir bedt om å «pelle seg vekk», sier Hjartøy.

Han nevner spesielt en episode i fjor hvor en liten jente ble syklet på og hvor den kvinnelige syklisten så ba jenten si unnskyld fordi hun hadde skiftet retning.

— Nede på stasjonen på Nesstun har vi nå fått en todeling mellom gangfelt og sykkelveier. Det er det vi ønsker å oppnå ved skolen vår også, sier Hjartøy.

Deltar i sykkelritt

Thorvald Jensen har syklet strekningen mellom Nesttun og Skjold i mange år.

— Jeg har merket en kraftig trafikkøkning på denne strekningen det siste året. Det er mange flere som sykler nå, sier Jensen.

Han synes det er helt på sin plass med en slik aksjon og ser ofte at det går fort forbi barna som skal på skolen.

— Av og til er det nesten som å delta i et sykkelritt. Det går litt fort for enkelte syklister, sier han.

- Sykler du fort?

— Nei, jeg sykler slik jeg alltid har gjort. Med et godt tempo, humrer han.

Vil ikke ha konflikt

Ifølge varamedlemmet til FAU er sykkelforholdene på Midtun blitt svært gode.

— Vi er selvsagt positive til at folk sykler til jobb. Det skaper bedre trafikksikkerhet på sideveiene. Vi ønsker ikke å skape en stor konflikt, bare gi voksne beskjed om å ta hensyn til de små, sier han.

Direktør i Trygg Trafikk, Kari Sandberg, kjenner til problemet med kombinerte gang- og sykkelveier.

— Det er viktig at gang- og sykkelveier er separate traseer. Det burde de være over alt. Det blir mer og mer av separate veier, men det er på langt nær nok, sa Sandberg til bt.no i går.

Hun sier at det å sikre myke trafikanter er en av de viktigste sakene for Trygg Trafikk.

- Svært kostbart

  • Når man går og sykler i samme trasé vil det skje sammenstøt. Vi må huske at en sykkel er et kjøretøy som kan komme opp i store hastigheter. En gående er en myk trafikant i forhold til en syklist, mener Sandberg.

Samferdselsdirektør Ove Foldnes i Bergen kommune sier at hovedregelen er at det blir bygget felles gang- og sykkelstier.

  • Det vil være svært kostbart om man skal bygge ut med separate veier for gående og syklende. I overskuelig fremtid må man leve med en delt løsning og ta hensyn til hverandre, sier Foldnes.

Tar syklister nok hensyn? Si din mening her.