— Vi sendte brev onsdag med informasjon til Burberry og Donna Karan om det vi vet om butikken, og vi la ved kopi av artiklene fra BT som dokumentasjon, sier Elisabeth Ohm, jurist i Acapo AS.

Hun er overrasket over at Ann Christin Werner tør å selge kopivarer i butikken sin i Jonsvollsgaten.

— Dette er helt opplagt strengt ulovlig, og hun risikerer selvfølgelig søksmål med virksomheten sin, sier Ohm.

Nå som brevene er sendt venter Acapo på svar om hva oppdragsgiverne vil at de skal foreta seg.

— Det er usikkert om de vil at vi skal gjøre noe i dette tilfellet, siden dette er en liten virksomhet, men det som vanligvis skjer er at vi får beskjed om å ta kontakt med butikken. I så fall skriver vi et brev til innehaver der vi ber om at de slutter å selge kopiene. De får noen uker på seg, og hvis salget ikke opphører, risikerer de søksmål sier Ohm.

Vil ha fredelig løsning

For de fleste merkevareprodusenter er det ikke et mål å gå til sak mot kopiaktørene, spesielt ikke de små.

— Nei, de ønsker primært å løse dette i rolige former. Det er vel til det beste for alle, sier Ohm.

— Kan det bli aktuelt å politianmelde Ann Christin Werner?

— Det er opp til Burberry og DKNY. De er vel først og fremst opptatt av at hun skal slutte å selge produktene, sier juristen.

Hun fikk med seg at butikken ble rent ned av kunder den dagen artikkelen sto, og vet at mange synes det Werner driver med ikke er så farlig.

  • Folk vet lite om dette, men slike kopivarer er svært skadelig for salget av de ekte produktene. De har brukt store ressurser på å bygge en merkevare, og vil selvfølgelig opprettholde det renommé de har fått, sier Ohm.

BT har vært i kontakt med flere av patentkontorene som representerer de ulike merkene Werner selger kopier av. Ingen av de andre vil foreta seg noe.

Werner tar konsekvensene

— Det vanlige er at de har etterforskere og team som tar seg av dette. Det er utrolig hva de klarer å ta rede på. Vi følte at vi måtte gi beskjed fordi dette er blitt en stor mediesak i Bergen. Jeg tror uansett det bare er et spørsmål om tid før Werner blir tatt på alle merkene, sier Acapo-medarbeideren.

Werner selv er beredt til å slutte med både Burberry og DKNY dersom hun får brev.

— Jeg var jo klar over at dette kunne skje. Heldigvis har jeg bestilt masse varer nå som ikke er kopier av kjente merker. Mange av kjendisene har etter hvert produkter av mindre kjente merker. Så jeg kommer til å holde meg mer til dem, sier Werner.

Hun kommer selv til å ta kontakt med Acapo AS for å spørre om råd.

— Jeg lurer nemlig på om jeg kan fortsette å selge Burberry-produktene. De er nemlig uten logo. De har bare det kjente rutemønsteret, sier Werner.

Ohm gir BT et klart svar på det.

— Nei, det kan hun ikke. Rutemønsteret er varemerkebeskyttet. Det er det mønsteret folk forbinder med Burberry. Mange Burberry-produkter har ikke en fremtredende logo, sier Ohm.

HAR MELDT FRA: Elisabeth Ohm i patentkontoret Acapo har meldt fra til kundene sine, Burberry og DKNY, om at det blir solgt kopier av produktene deres i Bergen.
Rune Sævig