For 120 millioner kroner vil Reidar Madsen sammen med partnere bygge 70 leiligheter på mellom 55 og 80 km2, 1400 m2 butikkareal og 300 parkeringsplasser, på to dekk under hele greien. Alt sammen bare noen skritt avstand fra bybaneperrongen.

— Jeg har tenkt tanken siden første gang jeg ble oppmerksom på at bybanen kom til å gå denne veien. Man trenger jo ikke ha mye greie på eiendom for å skjønne at det vil bli mye mer attraktivt å bygge langs traseen når det skal komme en bybane i drift der. Det vil helt sikkert presse eiendomsprisene i været, sier Reidar Madsen, som selv har et lite eiendomsselskap.

Butikken han driver er for øvrig den nest største Rema-butikken i Norge.

Daglig leder Per Bentzon i Prima Eiendomsmegling i Lagunen er langt på vei enig med Reidar Madsen.

— Det vil helt sikkert være attraktivt å bo sentralt langs en kommunikasjonslinje som verken bråker eller slipper ut eksos. Jeg kan også tenke meg at det vil være et pluss i markedsføring av for eks. et boligprosjekt at bybanen går forbi. En bybane gjør det lettere å leve, man slipper å bruke lang tid i en bilkø, og kanskje kan man til og med spare hele bilen, sier Per Bentzon.

Reidar Madsen opplyser at han for lengst har presentert planene for bybanekontoret, som synes ideen er god.

— Eneste betingelsen de stiller at selve bybanestasjonen blir godt synlig.

Planavdelingen i kommunen er også orientert om planene. For å få plass til å bygge, må tre eldre bolighus rives. De to som ligger nærmest Rema 1000 må rives på grunn av bybanetraseen, som stikker inn i tunnel under Fageråsen akkurat på høyde med krysset ved Fanahallen. Et tredje hus må vike plassen for Reidar Madsens utbygging, men der har Madsen allerede snakket med eieren.

WERGELAND STASJON: Slik tenker Reidar Madsen seg at Wergeland stasjon skal ta seg ut når bybanen er kommet i drift.