I torsdagens byrådsmøte bestemte byrådet seg for å gå inn for det såkalte indre alternativet, K5, i spørsmålet om ferjefri kysttamvei fra Stavanger til Bergen.

Dette er alternativet som bruker 15 minutter enn det midtre, og går om Fusa.

Det midtre alternativet vil kreve kryssing av Bjørnefjorden. I påvente av teknologien som skal til for å gjøre dette må man bruke ferge. Den tiden ønsker ikke Mæland å vente.

Blir fort permanent

I dagens transportkonferanse i Bergen var byrådslederen i debatt med blant andre prosjektansvarlig for fergefri E39, Olav Ellevset, i Statens vegvesen.

Mæland lot ikke sjansen gå fra seg til å komme med oppfordringer.

— Poenget med en fergefri kysttamvei er jo nettopp det at den skal være fergefri.

Byrådet bestemte seg derfor i dag om å råde myndighetene til å gå videre med det indre alternativet. Mæland stoler ikke på lovnadene om at et nytt fergeleie bare vil bli midlertidig dersom man velger det midtre alternativet, og må vente flere år på teknologien som skal til for å krysse Bjørnefjorden.

— Er det noe vi vet om midlertidige løsninger så er det at de fort blir permanente, sier Mæland.

Må sees separat

Statens vegvesen jobber i disse dager med et prosjekt som skal gjøre veien fra Kristiansand til Trondheim fergefri, og korte ned tidsbruken betraktelig. Mæland frykter at planene om et fergefritt Hordaland, Hordfast, vil forsvinne i den store massen av prosjekter langs kysten.

— Jeg vil advare veldig mot å se på dette som ett prosjekt. Hvis vi skal få fergefri vei mellom Stavanger og Bergen samtidig som man skal finne en kreativ måte å krysse Sognefjorden på, så får ikke jeg oppleve kyststamveiene, sier Mæland.

Ellevset i Statens vegvesen holder fast på at de skal se på dette som ett prosjekt.

— På utredningsstadiet er det viktig å se på dette som ett prosjekt. Så får politikken avgjøre prioritet. Men dersom Samferdselsdepartementet ønsker å korrigere på vårt oppdrag, så kan de gjøre det.

Vil betale bompenger

Ordførerkandidat for Høyre i Stavanger, Christine Sagen Helgø, tror det er stor betalingsvillighet blant vestlendingene for å få fortgang i veiprosjektene. Hun pekte på de eviglange bilkøene ved fergeleiene, som består av personer på vei til og fra hytteområdene på Vestlandet i helgene gjennom hele året.

— Spør du dem som står i de køene, så vil 99 prosent av dem heller betale bompenger enn å stå i kø. Heller det enn å vente på mulige statlige bevilgninger som ligger langt frem. De betaler jo allerede fergebilletter, argumenterer hun.

Synspunkter på saken? Si din mening her.