I slutten av januar fikk Jan Stian Taule, som driver Rema-butikken i Fitjar, et lass med tulipaner som skulle selges . For å få salget i gang, hengte han opp et par plakater der det sto at tulipanene kunne redde både parforhold og samlivet til folk.

— Hehe ... det var en idé som plutselig falt ned i hodet mitt. Jeg skrev plakatene fort og hengte dem opp, noe som har gått på bekostning av rettskrivningen, sier Taule.

377.000 klikk på Facebook

Onsdag ettermiddag har de to plakatene fått nærmere 7000 likes og er delt 925 ganger. Totalt har 159 personer kommentert plakatene. På plakaten der tulipanene kan brukes som verktøysett til småreparasjoner i samlivet, er det mange som kunne tenke seg et slikt verktøysett:

«Ååå den var no søt. Liker slike verktøysett», skriver en dame. En annen dame skriver: «Eg vil ha sånn sett til helgen». «Godt å vite at det finnes sånne hjelpemidler», skriver en mann.

KJØPMANN: Jan Stian Taule
PRIVAT

— Det har vært en enorm respons fra hele landet. Jeg sa til en kollega at vi skulle være fornøyd hvis vi fikk 1000 klikk. Det gikk på en time, sier han og legger til:

— Før vi la ut plakatene hadde vi 269 personer som likte Facebook-siden vår og plakatene var egentlig ment som en morsom gimmick for dem, men det tok ikke lang tid før dette spredde seg til resten av landet, sier den 33 år gamle kjøpmannen fra Os.

Bra blomstersalg

Taule forteller at de solgte mange tulipaner de to uken kampanjen holdt på.

UTSOLGT: Denne kampanjen satte fart i salget, ifølge Jan Stian Taule.
PRIVAT

— Blomstersalget sto for fire prosent av omsetningen disse dagene, så man kan vel si at det var en suksess.

Dette er ikke første gang han har suksess med slike plakater. For fire år siden klarte han å bli kvitt et restparti med 25 våtdrakter på Notodden i løpet av en dag.

-Jeg hadde store problemer med å bli kvitt dem, men da jeg kalte våtdraktene for "bergensbunad" forsvant de fort. Det falt tydeligvis i smak hos østlendingene.

Og han lover at det kommer flere morsomme plakater på Fitjar fremover.

-Det må det jo. I kampen om kundene er det viktig å gi dem noe ekstra. Men jeg merker at jeg har litt prestasjonsangst.