– Det er som å være med i en gammel film; det er veldig stas å få bruke en så flott båt, sier Olav Bolstad, kaptein og sosialfaglig leder ved Hardanger fartøyvernsenter. Bolstad er initiativtaker til Shetland-turen denne uken, med mål om å lære ungdommene ved fartøyvernsenteret om sjøfart.

Båten de brukte har en helt spesiell historie. Hardanger-kutteren var opprinnelig bygget i Gjermundshamn i 1915.

– I 1941 stakk seks ungdommer fra Raudeberg utenfor Måløy av med denne båten og dro til Shetland for å verve seg i marinen og kjempe mot tyskerne, sier Bolstad.

Restaurert for fire millioner

Etter krigen kom båten til Norgen igjen. I 1987 kom den til Hardanger fartøyvernsenter, hvor den ble totalrestaurert for rundt fire millioner kroner. I 2000 sto båten ferdig.

– Motoren og lyden den lager er noe av det mest spesielle ved denne båten. Det er en 20-hester semi-diesel Wickman-motor, sier Bolstad.

Båtturen måtte klareres fra flere hold, blant annet av en skeptisk riksantikvar.

– Det er jo en museumsgjenstand, men samtidig er det en veldig god sjøbåt. Selv i høye bølger følte vi oss trygge, legger han til.

Kastet mellom køyene

Mandag denne uken la mannskapet fra kai i Telavåg etter en visitt ved Nordsjøfartmuseet, for å gjøre den samme turen som unguttene gjorde i samme båten i 1941. Mannskapet besto av syv mann, deriblant to ungdommer. Overfarten til Shetland tok rundt 28 timer. Til tross for grei værmelding blåste det opp og bølgene ble opp mot fem meter høye. For seksten år gamle Kim Ruben Borge ble dette ilddåpen til sjøs.

– Det var utrolig spennende, selv om jeg ble ganske redd. Detter var noe helt nytt for meg, sier han.

I uværet ble unggutten kastet fra køyen på styrbord side til køyen på barbord side, uten å være i kontakt med gulvet.

– I gamle dager reiste de gjerne om vinteren for å unngå å bli oppdaget av tyskerne – da var været i Nordsjøen gjerne enda verre, forklarer Bolstad.

Vil til Orkenøyene

Det voldsomme været under Shetland-turen har likevel ikke tatt eventyrlysten fra Kim Ruben Borge. Han kunne gjerne tenke seg å seile til Orkenøyene — i samme båt.

– Båten trenger jo å bli brukt, sier han.

– Heldigvis har de ikke tatt skrekken, sier Bolstad.

Han legger gjerne ut på tur også ved en annen anledning, så sant riksantikvaren godkjenner.