— Beitostølen vil nok trekke folk på denne ruten som vil gå via Filefjell, sier sjåfør på turen Asbjørn Hanseth. Og viser bagasjerommet hvor alt fra ski til annen bagasje kan settes inn.

— Og skulle det bli fult, setter vi inn ekstrabuss, forteller han. - Vi har plassgaranti.

Den billige billetten på 16 kroner, var et introduksjonstilbud på åpningsdagene for E16Xpressen sin bussforbindelse mellom Bergen og Oslo. Men den lave prisen vil ikke være et kortvarig lokkemiddel. E16Xpressen vil tilby lave priser til alle sine kunder, 390 kroner vil være maksimalpris på strekningen Bergen- Oslo. E16Xpressen er det nyeste tilskuddet på stammen i Nor- Way Bussekspress sitt landsomfattende rutenett.

Informasjonsdirektør, Arild Sondre Sekse var tilstede når den første bussen på ruten kjørte ut fra perrong fire på Bergen Busstasjon.

— Jeg gleder meg til å treffe noen av de heldige kundene som får reiser fra Bergen i dag, sier han.

Og en av disse var Helga Hellesøy, på tur til Oslo for å besøke sin sønn.

— Turen kom som et resultat av prisen, min sønn bestilte billetten over Internett. Jeg kunne ikke avslå.

Hun smiler, og gir ros til de ulike hjelpemidlene i vår moderne verden. Selv tok hun den gode prisen med stor ro. Forberedelsen for den ti timer lange bussturen, lurte Bt på.

— Jeg har epler og lesestoff. Også har jeg mitt hekletøy, forteller hun smilene, men noe skeptisk på all oppmerksomheten en billett bestilt over Internett i Oslo kan føre med seg. Tyin, klokken 18.00 i kveld, var det store stoppet hun såg frem til. Tre kvarter med tid til både å spise og drikke, og kanskje et toalettbesøk.

— Jeg vil være fremme i Oslo klokken 22.45, avslutter hun.

Og der står nok sønnen og mottar henne, og før høre hvordan tilstanden var her i Bergen. For utenfor bussvinduet sprang både fjernsynsfolk, representanter for busselskapet, vektere og andre passasjerer.

Buss- sjåfør på turen: Asbjørn Hanseth trekker frem Beitostølen som det stoppet som vil trekke folk.

<b>PÅ TUR TIL OSLO:</b> Lettere overrasket var Helga Hellesøy over hva en billett bestilt på Internett i Oslo kunne føre med seg av oppmerksomhet i Bergen før avgang.
Tor Høvik